Nieuwsbrief en events

Nadat ze tijdens haar studie in de gemeenteraad van Groningen had gezeten voor een studentenpartij sloot Musetta zich aan bij de PvdA vanwege haar links-sociale inslag en werd statenlid in Zuid-Holland. ‘Maar steeds meer werd klimaat voor mij prioriteit nummer één. Als je de klimaatcrisis niet goed oplost laat je mensen aan de onderkant zitten met de gevolgen.’ Inderdaad: links kan niet zonder groen en omgekeerd. Na terugkeer naar Groningen in 2012 zegde zij haar lidmaatschap op. Musetta werd in 2017 lid van GroenLinks. Ze huis-aan-huisde actief mee in de herindelingscampagne Groningen-Haren-Ten Boer en deed daarna als campagneleider de campagne PS2019 in Groningen. In 2020 was ze campagneleider bij de herindelingsverkiezing Eemsdelta. Tussendoor zat ze in het provinciaal bestuur van GroenLinks Groningen en in 2019 kwam ze bij GroenLinks Drenthe als bestuursmedewerker. ‘Ik heb me de afgelopen jaren vooral beziggehouden met de ledencommunicatie en -verbinding. Met name het organiseren van verschillende events rondom de PLV’s.’

Neem stelling

Bij GroenLinks voelt Musetta zich helemaal senang. ‘Een unieke combi van rood en groen met de -gelukkig- sterker wordende wil om mee te regeren. Ik vind het belangrijk om een stevig links geluid te laten horen, zonder dat dit ten koste gaat van het klimaatgeluid. Nu nog de juiste vrouw aan het roer.’

Pardon: vrouw??? ‘Ja, ik ben echt fan van Corinne Ellemeet en Lisa Westerveld. Vrouwen hebben het typisch mannelijke machtsvertoon in de wedstrijdjes ver pissen niet nodig. Die richten zich vooral op de inhoud met de blik fier vooruit.’

De koers van GroenLinks mag wat Musetta betreft wel wat stelliger. ‘We doen veel te vaak veel te veel water bij de wijn om maar een positie te krijgen. Zo bescheiden, op het bange af. Kom op, zoek de grenzen op. Neem stelling en pas je niet op voorhand al aan. Zet je in op de dingen die je kunt veranderen in plaats van dat je telkens meebuigt.’

Idealen concreet realiseren

Naast GroenLinks en gezin (echtgenoot en vier kids) heeft Musetta duurzaam ondernemerschap als grote passie. ‘Ik heb twee duurzame kinderwinkels in Groningen en Doetinchem. Daar verkoop ik duurzame cadeaus met een verhaal.’ Daarnaast heeft zij met haar man een maatschappelijke onderneming Zon Op Alle Zaken en besturen zij energiecoöperatie GOED (Groen Opwekken en Delen). ‘We adviseren en realiseren zonnestroomprojecten in opdracht van overheden, energiecoöperaties, scholen en verenigingen. We werken beleidsmatig én uitvoerend. Daarbij ontzorgen we volledig en de opbrengsten komen maatschappelijk ten goede. Bijvoorbeeld bij Zonnescholen: de scholen krijgen een goede zonnestroominstallatie waarmee zij 25 jaar geld besparen. Dat kunnen ze steken in beter onderwijs. Bij onze energiecoöperatie delen we de opbrengsten uit onder diegene die dat nodig hebben: huishoudens die niet de middelen of mogelijkheden hebben om te verduurzamen. Bijvoorbeeld omdat ze afhankelijk zijn van hun verhuurder. Hun energierekening stijgt, maar ze kunnen er niets aan doen.

In Assen-West, tegenover Van der Valk, wil coöperatie GOED een zonneweide ontwikkelen die elektriciteit voor 650 huishoudens kan opwekken. ‘We zoeken honderd leden voor de energiecooperatie: deze leden zeggen “ik wil met dit zonneparkje bijdragen aan de verlichting van (energie)armoede”. Met de productie zullen we dan zo’n driehonderd mensen helpen die in de problemen komen door hoge energielasten. Zij krijgen tien euro per maand uit het project, zolang als ze het nodig hebben.’ Zo realiseert Musetta de idealen van GroenLinks heel concreet.

Bomen planten

Op 1 januari stopt Musetta als bestuursmedewerker bij GroenLinks Drenthe. Van Drenthe neemt ze geen afscheid. ‘Ik vind het een mooie provincie met een fijn type inwoners. What you see is what you get. Ik doe nu meerdere zonne-energieprojecten in Emmen en Assen. Zo blijf ik aan Drenthe verbonden. Lokale afdelingen mogen me altijd bellen met de vraag om eens wat te vertellen over lokaal eigendom, coöperaties en andere duurzame opwekzaken.  Of om bomen te scoren.’

Bomen scoren? Musetta heeft via het project Meerbomen.nu al meerdere keren duizenden bomen uitgedeeld. Mogelijk dat er voor afdelingen in februari weer bomen geregeld kunnen worden. Mooi om te kunnen inzetten in de campagne GR2022. Kost niets. Een telefoontje naar Musetta… en het is geregeld.