In dit debat bomen we over de Drentse bomen en bossenstrategie.
Allereerst complimenten voor het proces. Verder complimenten over de concrete netto doelstelling. De huidige bossamenstelling van de Drentse bossen is daarbij goed in kaart gebracht.

• Bij deze bossen en bomenstrategie doelstellingen hoort wat onze fractie ook een financieel plan over meerdere jaren. Wij zien graag een overzicht welke aanplant van de doelstelling er binnen het Natuur Netwerk Nederland (NNN), buiten NNN, in bosgebieden of houtwallen of solitaire bomen reeds begroot is. Kan de provincie hier een overzicht van geven, mede in het kader van de aankomende begroting 2022?.
  • Naast de aanplantkosten zijn er natuurlijk ook kosten voor onderhoud, terecht door vele gemeenten aangegeven. Kan de provincie in een toekomstig uitvoeringsplan van de Drentse bomen en bossen strategie hier een concretiseringsslag in maken?
  • En kan er nog op dit gebied voor de verkiezingen van maart 2023 nog een LIFE-subsidie aanvraag gedaan worden?
  • Als GroenLinks fractie hebben we begrepen dat er binnen het programma Soortenrijk Drenthe initiatieven als Voedselbossen collectief Drenthe gestimuleerd en mogelijk gefinancierd kunnen worden om de kennis en kunde over voedselbossen te verspreiden. Het zou mooi zijn dat de nieuwe voedselbossen meegeteld kunnen worden bij de uiteindelijke doelstelling van de Drentse bomen- en bossenstrategie.

Meer ambitie nodig
‘Houd Drents hout in Drenthe!’ Lokaal duurzaam geproduceerd hout, verdient een lang leven voor woningbouw en meubelen. Omdat er meer vraag gaat zijn in Drenthe naar hout als bouwmateriaal is de ambitie van 10% meer bos te laag: we blijven dan afhankelijk van het importeren van extra hout. Het ontwikkelen van agroforestry zou hier een extra bijdrage kunnen leveren.

• Is de provincie bereid om te inventariseren hoeveel interesse hierin is en deze bevindingen en visie opnemen in de Drentse bomen en bossenstrategie en daarbij de ambitie te verhogen?

Ecologische verbindingen
Ecologische verbindingen zijn meer dan alleen bermbeheer. Ecologische verbindingen kunnen de instandhoudingsdoelen van Natura 2000-gebieden ondersteunen. Vooral het herstellen van hagen, houtwallen en singels kunnen een belangrijke bijdrage leveren rondom bossige Natura 2000 gebieden. En in 2017 stelde onze fractie al vast dat er in de 10 jaar tijd meer dan 120 kilometer boomwallen en hagen zijn verdwenen. Kenmerkende landschapselementen die het Drentse land zo specifiek maken, zijn verdwenen. In februari hebben we gevraagd of de provincie de erfbeplantingsregeling die er in Flevoland is met de Statenleden willen delen en willen bekijken of deze regeling in Drenthe in te passen is. We zijn erg benieuwd naar het antwoord.