Ruim een jaar na de verkiezingen zijn we flink bezig om van Drenthe op alle fronten de fijnste provincie van Nederland te maken. Het is nu tijd om de koers te verleggen: van beleid maken naar uitvoering en resultaat. Dan kan GS ook verantwoording afleggen door het door haar gevoerde beleid.

Blije inwoners en blije beesten.

We gaan dan van discussies, veel papier en zakken geld naar blije inwoners en blije beesten. Voor GroenLinks gaat het in de provincie om mensen, cultuur en natuur en milieu. Afgelopen jaar zijn veel nota’s geschreven en vastgesteld. We hebben een trendbreuk ingezet door ons weer actief op te stellen in het sociaal domein. Met een ambitieuze Natuurvisie maken we Drenthe nog groener. De Cultuurnota is zo goed als klaar. Met de Investeringsagenda kiezen Provinciale Staten ervoor om flink te investeren in energieneutraal wonen, de culturele sector en fietsprovincie nummer 1. We mogen best een beetje trots zijn op ons werk!

Drenthe Inclusief

Vorige week nog riepen we ons uit tot eerste Regenboogprovincie van Nederland. De zorg voor een gelijkwaardige behandeling voor iedereen speelt op meer terreinen dan seksuele geaardheid.
Om te zorgen dat iedereen mee kan doen, moeten alle voorzieningen voor iedereen toegankelijk zijn. Het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking zet ons aan tot actie en de Staten dienen daarbij betrokken te zijn. Daarom hebben wij samen met de PvdA en SP een motie ingediend.
Nu de vluchtelingenstroom enigszins is afgenomen is het tijd om ons te richten op hen die hier mogen blijven met een verblijfsvergunning. We moeten hen zo snel en zo goed mogelijk verwelkomen als nieuwe Drenten. De Drentse gemeenten voldoen nog niet aan hun opdracht om voldoende huisvesting voor hen beschikbaar te stellen. Kunnen we niet, in navolging van Gelderland, geld beschikbaar stellen om aanpassingen aan gebouwen te doen? Vraag aan GS: hebben de gemeenten in Drenthe extra hulp nodig en ziet u iets in zo’n programma?

Investeringen

Zoals eerder aangekondigd vindt GroenLinks het transparanter om de TT-investeringen onder te brengen naar waar investeringen thuishoren: de investeringsagenda. Daartoe dien ik een amendement in.

GS ziet structureel en incidenteel ruimte in de begroting en vult die voor een deel ook in met deze Voorjaarsnota. De Staten wordt nadrukkelijk gevraagd om ideeën aan te dragen die een impuls voor Drenthe kunnen zijn. We noemen er vandaag drie:

Versterken van onze Binnensteden en kernen. Ook daar moeten we nu de koers verleggen van beleid maken naar uitvoering en resultaat. Zoals wij al eerder aangaven duurt het wachten op de Retailagenda te lang, gemeenten en ondernemers zitten te wachten op actie. Vorig jaar dienden wij bij de Voorjaarsnota een motie in voor revitalisering van de binnensteden. We zijn blij dat nu ook PvdA, VVD, etc. zijn aangehaakt en dat we vandaag kunnen komen tot het instellen van een Binnenstadsfonds, om nog een stap verder te gaan: herstructureren. GroenLinks vindt het daarbij belangrijk dat we ons niet beperken tot de vier genoemde steden en roept GS op om haast te maken met de Retailagenda, zodat we de hele sector kunnen bedienen, ook in de dorpskernen.

Na de motie Behoud weide- en akkervogels, ingediend door GL, PvdA, SP en D66 en die unaniem door de Staten is aangenomen, heeft er op 15 juni j.l. en succesvol symposium plaatsgevonden en een begin gemaakt om te verkennen wat de toekomstmogelijkheden zijn voor deze vogels die in het agrarisch gebied sterk onder druk staan. Het symposium is afgesloten met een resolutie die aandachtspunten meegeeft voor het maken van een plan van aanpak. Wij hebben begrepen dat het de bedoeling is om in december van dit jaar het Plan van Aanpak de Staten zal worden aangeboden. Kan de gedeputeerde hier nog iets over zeggen? Verheugd zijn wij over de intenties over het betrekken van alle partijen om te komen tot een gedragen oplossing.

Gedeputeerde Jumelet voegde laatst aan de peilers van de Natuurvisie een vierde tak toe: naast Beschermen, Beleven, Benutten ook: Balans. Vorige week verscheen een rapport dat omwonenden van de veehouderij meer luchtwegklachten hebben. Het Kabinet gaat de provincies meer ruimte geven om de intensieve veehouderij aan banden te leggen. Daar zullen we het dus komend jaar zeker over gaan hebben. Dit is een goed moment om eens stil te staan bij de rest van onze luchtkwaliteit en milieuzorg. Onlangs stelde GroenLinks vragen over het verhogen van de snelheid op de A28. We zien dat het Rijk zich daarvoor milieu- en stikstofruimte heeft toebedeeld, die niet ten goede komen aan de Drentse natuur, gezondheid en ons bedrijfsleven. Het terugbrengen van de snelheid naar 120 brengt milieuruimte met zich mee. Die wil GroenLinks inzetten voor natuurherstel, vergroten van de volksgezondheid en ruimte voor bedrijvigheid. Met de woorden van GS: in goede balans. Daartoe dien ik, mede namens de PvdA, een motie in.

Conclusie

Zoals ik al aangaf is het nu tijd om de koers te verleggen: van beleid maken naar uitvoering en resultaat. We hopen dat we vandaag gezamenlijk weer een stap verder zetten voor cultuur, natuur, milieu en blije mensen.