Vooropgesteld dat wij verheugd zijn met de ingezette acties naar aanleiding van de door de Staten unaniem aangenomen motie Boerenlandvlinders. Deze motie, die eigenlijk gaat over de versterking van de biodiversiteit heeft er toe geleid dat vele organisaties nu in gesprek zijn om te bezien of door een gezamenlijke aanpak maatregelen kunnen worden genomen die leiden tot een verbetering van de biodiversiteit. En dat is hard nodig ook.

Recentelijk is er weer een verontrustend rapport verschenen. Wij zien dat de maatschappelijke druk oploopt en dat de politiek gevraagd wordt om actie te ondernemen. In het grote geheel van klimaatveranderingen, energietransitie en landbouw speelt nu ook de biodiversiteit een rol. En misschien wel de grootste. We hebben de levenskracht van de natuur proberen te beheersen maar we hebben de werking ervan slechts verstoord.
U stelt onder het kopje Infranatuur dat 'Winst voor de biodiversiteit het meest eenvoudigst te behalen valt door bermen en overhoeken structureel beter in te richten ten behoeve van bijen, vlinders en andere insecten en door landschapselementen te herstellen.’ Meest eenvoudig wordt vervolgens teniet gedaan door de volgende passage dat het moeizaam gaat om daar afspraken over te maken met de vele partijen. Kunt u aangeven wat de knelpunten zijn die hierin een rol spelen? Is er verschil in visie?

Landschapselementen als houtwallen en sloten zijn de afgelopen decennia opgeruimd of gedempt. En dat geldt ook voor de bomen langs provinciale wegen. In uw brief geeft u aan deze te willen herstellen, althans u noemt het dat daar op een meest eenvoudige manier winst voor de biodiversiteit mee te behalen is. Ook in het bestrijden van de Eikenprocessierups spelen de houtwallen en bomen een grote rol. Het hangen van nestkastjes om vogels te verleiden te nestelen in bomen die door de eikenprocessierups worden bedreigd en daarmee de natuurlijke vijanden van de rups in stand te houden, heeft geen zin als er geen andere insecten in die leefomgeving aanwezig zijn doordat de bermen onder de bomen bloemloos zijn. Graag zou ik van uw college wil horen wat hun visie is op deze landschapselementen.

Agrarisch Natuurbeheer
Het Agrarisch Natuurbeheer en daarmee AND hebben inmiddels veel bereikt. Wij zien goede initiatieven ontwikkeld worden, maar het blijft fragmentarisch. En bovenal, zoals u het zelf ook al zegt, is het beperkt tot randenbeheer en behoud van landschapselementen. Beperkt is dat zeker omdat vaak naast de mooie randjes gewoon met gewasbeschermingsmiddelen wordt gespoten. Daarnaast wordt dit systeem van bloemenrandjes alleen maar instandgehouden door geld als motivatie. Als de financiële bijdrage verdwijnt dan is de kans groot dat ook het mooie akkerrandje verdwijnt.
En het is juist van groot belang dat juist in kwetsbare gebieden dat we daar meer aandacht aan zouden moeten schenken en meer richting natuur-inclusieve landbouw zouden moeten gaan.
Er komen steeds meer geluiden dat boeren meer op een ecologische en duurzame wijze aan de slag willen. Natuurinclusieve landbouw is op dit moment erg in de belangstelling en het zou onze fractie veel waard zijn dat juist daar extra op ingezet zou worden, zeker ook in het licht van de fragmentarische aanpak. Ik zou graag van het college horen hoe hun visie is op de ontwikkeling van natuur-inclusief landbouw.

Zoals ik al memoreerde: er is beweging nodig, hard nodig. De motie roept ook op om tot kennisvergroting en educatie te komen en wij zijn blij dat dit voortvarend wordt opgepakt. Ook het voorstel
voor het bij-vriendelijk inrichten van schoolpleinen in combinatie met een educatiepakket over biodiversiteit in het landelijk gebied is een mooi en goed initiatief om scholieren op laagdrempelige wijze kennis te laten maken met de soorten- rijkdom om hen heen, het belang en de problematiek ervan. Fijn dat u dat wilt ondersteunen en daarvoor middelen vrijmaakt.
Maar bij goede educatie past ook een goed voorbeeldgedrag. Hoe ver staat het met onze eigen ecologisch bermbeheer? Wat is het beleid van het college voor de wegbermen in eigen beheer? Het opstellen en verspreiden van een handreiking ecologisch bermbeheer had een mooie eerste invulling van de motie geweest. Of is dit iets wat samen met de gemeenten, waterschappen en PRO-Rail wordt opgesteld? Hoort dit wellicht in het afsprakenkader?

Ik stop nu met de klaagzang want we weten dat het geen gemakkelijke weg is. Er zijn maatregelen die gewoon al uitgevoerd worden zoals in uw brief aangegeven. Maar er kan altijd meer en dat zal ook moeten. Naast het langs de akkers inzaaien van brede bloemrijke stroken ook het graven van brede sloten met flauw aflopende oevers, het herstellen van kruidenrijke weilanden en het instandhouden en herstellen van onze houtwallen. En natuurlijk het terugdringen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Die maatregelen moeten wel op een behoorlijke schaal worden uitgevoerd.
Daar wil het college zich ook voor inzetten zoals uit de brief blijkt. Kan het college ook een tijdpad aangeven?

Om ons Drentse land weer te laten zoemen van de insecten, te laten kleuren door wilde bloemen en te laten leven door heel veel vogels moet er namelijk nog meer gebeuren. Daarbij past ook een transitie in de landbouw naar een natuurvriendelijker productie. Dat is niet in een achternamiddag gebeurd en we zullen er ook meer kennis voor moeten vergaren. Maar dat mag geen reden zijn niet nu alvast te starten met wat we wel weten: het herstel van het landschap door maatregelen die de biodiversiteit versterken en vergroten.