Er is weer een strategische plan geschreven voor Groningen Airport Eelde.
GS reageert daarop met een brief welke wordt behandeld in de commissie FCBE. Onderstaand de bijdrage van Klaas Kuipers hierbij.
Goed dat er een MKBA en een sensitiviteitsanalyse gemaakt zijn – daarmee wordt in elk geval niet meer vertrouwd op de blauwe ogen van GAE. Rare, opvallende resultaten: zeer groot risico in aannames vwb passagiersaantallen en dus groeiprognoses, toch maatschappelijke functie – die laatste beperkt zich tot reistijdverkorting en werkgelegenheid (rond 400 banen). In feite is die maatschappelijke functie dus beperkt, anders zou er wel meer gebruik gemaakt worden van GAE.
Vragen hebben wij tav additoneel marketingbudget; Hoe staat de investering hierin van 250.000 p.j. en een bijdrage van 1Milj van een routeontwikkelingsfonds tov de opmerking van EY dat er basis van de prognose weinig ruimte is voor financiering van investeringen vanuit het eigen vermogen? Kunt u dit uitleggen?
GS willen niet investeren in brandweerkazerne en passagiersterminal omdat onvoldoende is aangetoond dat dit noodzakelijk is – eens!
GS willen wel investeren in een fonds voor route-ontwikkeling van lijnvluchten – het is me uit de stukken niet duidelijk wat dat precies inhoudt – als je een mannetje/vrouwtje hebt, dat die routes ontwikkelt en overlegt/onderhandelt met andere luchthavens en met vliegmaatschappijen heb je toch voldoende?? Of zien wij dit verkeerd?
En dan de voorziene sterke groei in het low cost segment en de ontiwkkeling van lijndiensten? Hiervoor wordt erop gerekend dat er draagvlak en commitment is van de Noordelijke instellingen en bedrijven. Welke zijn dit dan precies? Wij kunnen alleen GasUnie, Nam, RUG en veiling bedenken? En waaruit bestaat dit draagvlak en commitment dan? Per definitie zijn lowcost vliegmaatschappijen geen vetpot voor een vliegveld en lijnvluchten zijn in het verleden altijd weer na 6 maanden verdwenen bij GAE vanwege gebrek aan belangstelling.
GS willen ook geld voor marketing beschikbaar stellen – vanuit milieuoverwegingen heb ik daar veel moeite mee: we gaan toch geen klimaatveranderingstimulerende reiswijze subsidiëren??
Voor de brief: volg de link.