Toelichting:
In een memo aan de Statencommissie Omgevingsbeleid heeft Gedeputeerde Bats een toelichting gegeven op het Implementatieplan Toegankelijkheid in relatie tot de geschiktheid van de stations op de Vechtdallijnen voor rolstoelgebruikers. In de periode 2011-2013 zal een deel van de stations op de Vechtdallijnen toegankelijk worden gemaakt.

 

In het programma van eisen Aanbesteding Vechtdallijnen wordt uitgegaan van zelfstandig reizen voor reizigers in rolstoel en scootmobiel (10.3.2.g.): “Het materieel dient bij tenminste twee deuren per treinstel toegankelijk te zijn voor reizigers in een rolstoeler of scootmobiel die in staat zijn zelfstandig te reizen. Zolang dit materieel niet wordt ingezet dient de inschrijver op verzoek assistentie te verlenen aan reizigers in een rolstoeler of scootmobiel die zich tenminste 24 uur van tevoren hebben aangemeld. De deur(-en) die voor rolstoelers toegankelijk zijn, zijn aan de buitenzijde duidelijk herkenbaar.”

De concessie Vechtdallijnen wordt op 9 december 2012 overgenomen door Arriva. Bij reizigers heerst nog onduidelijkheid over de wijze waarop de in- en uitstaphulp na deze overname zal worden geregeld, op de stations die (nog) niet geheel toegankelijk zijn.

Onze fractie ontvangt berichten van gehandicapten dat zij afspraken en zelfs een begrafenis (!) missen doordat zij niet geholpen worden, ondanks tijdig aanmelden. Onze fractie hoort graag hoe dit in de toekomst verbeterd zal worden.

Vragen aan het College van Gedeputeerde Staten (GS):

  1. Op welke wijze is de in- en uitstaphulp op (nog) niet geheel toegankelijke stations op

    dit moment geregeld?

  2. Zijn de in het memo genoemde stations op de Vechtdallijnen op moment van

    overname aangepast in het kader van het Implementatieplan?

  3. Op welke wijze zal de in- en uitstaphulp op (nog) niet geheel toegankelijke stations

    na de overname worden geregeld?

  4. Is dit te beschouwen als een verbetering of verslechtering t.o.v. de huidige situatie?

  5. In het laatste geval: zal GS zich inzetten om de toegankelijkheid te verbeteren?