Dit gebeurde gisteren tijdens de provinciale ledenvergadering in Schouwburg Ogterop in Meppel. Hij ontving meteen een oproep aan de Statenfractie om te stemmen tegen verdere verliesfinanciering van Groningen Airport Eelde.
GroenLinks maakt zich sterk om opnieuw mee te besturen: onze kandidaat-gedeputeerde is Hans Kuipers.

Sam Pormes (66) heeft een indrukwekkende carrière achter de rug. Vanaf de oprichting is Sam lid van GroenLinks. Hij maakte deel uit van het landelijk partijbestuur en zat in de Eerste Kamer. Daarnaast was hij gemeenteraadslid in Assen en sinds 2019 zien we hem in de Statenzaal, eerst als bijzonder commissielid en vanaf voorjaar 2022 als Statenlid.
De nummers 2 tot en met 5 zijn: Mira Hamraoui (Assen), Ewoud Bos (Meppel), Benide Bolumba (Assen) en Mireille Sampimon-Ssembatya (Coevorden).

‘GroenLinks doet er toe in Drenthe’, stelt Pormes. ‘We hebben ons de afgelopen tijd in de Statenfractie ingespannen voor een Sociale Agenda, de groene ontwikkeling en een leefbaar platteland. Daarnaast voor de Woonagenda, de Regenboogprovincie en de boerenlandvogels. En niet te vergeten de N34, waarvoor wij in de MER-studie (milieu effect rapportage) ook de zogenoemde “nulvariant” (niet verdubbelen) hebben ingebracht. Ook hebben wij gezorgd voor betere subsidieregelingen voor isolatie en stimulering van energiecoöperaties.’

Trots is Pormes ook op dat hij voortdurend Groningen Airport Eelde op de agenda zet. ‘Wat de GroenLinks fractie betreft gaat er geen cent meer naar Groningen Airport Eelde.’ Daarnaast is hij het enige Statenlid dat extreemrechts ontmaskert. Ook heeft Sam ervoor gezorgd dat de Drentse dorpshuizen tot twee keer toe een energiekostenvergoeding van duizend euro hebben gekregen.
Pormes ziet de komende jaren in het teken staan van grote uitdagingen. ‘Transities voor energie en landbouw, de klimaatontwrichting, de dossiers Water en Wonen, mobiliteit (Groningen Airport Eelde en de provinciale weg N34) en uiteraard de Sociale Agenda, die we willen voortzetten'.

De ledenvergadering stelde naast de kandidatenlijst het verkiezingsprogramma vast en stond uiteraard stil bij de campagne die is gericht op vijf Statenzetels en opnieuw een bestuurder.

De rode draad in het verkiezingsprogramma wordt bepaald door de inzet voor een duurzaam en sociaal Drenthe. We lezen onder meer het uitroepen van de klimaatnoodtoestand, meer geld voor isolatie en zon-op-het-dak en een samen met energiecoöperaties en gemeenten op te richten provinciaal energiebedrijf. Daarnaast de aanleg van zonneakkers, windmolens en energieopslag op plekken, waar de omgeving er zo min mogelijk last van heeft en  altijd met betrokkenheid van meeprofiterende omwonenden. Ook vergroting van de biodiversiteit staat genoemd, net als het stoppen van de achteruitgang van boerenlandvogels.
Verder wil GroenLinks waterbergingsgebieden aanleggen, zowel in de hogere delen als stroomafwaarts, en werken aan een actieplan tegen verdroging in natuur- en landbouwgebieden ontwikkelen.
We lezen verder een strakke provinciale regie op de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater, minder wateronttrekking en minder landbouwgif en kunstmest met een totaalverbod op glyfosaat.
Ten slotte meer budget voor onder meer eenzaamheidsbestrijding, leesontwikkeling, aanpak laaggeletterdheid.