Op 25 februari vond in Oasis in Meppel de eerste aflevering plaats van GroenLinks Luistert. Met deze toer wil de Statenfractie van GroenLinks Drenthe dit jaar haar oor te luister leggen bij Drentse bewoners en organisaties in verschillende Drentse plaatsen. In Meppel telden we vijftien aanwezigen uit de gemeenten De Wolden, Meppel en Westerveld. Daaronder de meeste leden van onze Statenfractie en onze gedeputeerde Hans Kuipers.

Het doel van GroenLinks Luistert is om de Statenfractie van GroenLinks Drenthe in contact te laten komen met inwoners en organisaties in de regio. De fractie wil weten in welk Drenthe die willen leven.

Meppel diende als proef. ‘We hebben er veel geleerd en de volgende aflevering - 21 april in Emmen - wordt dan ook iets aangepast’, aldus Henk Nijmeijer. ‘Maar het was echt een inspirerende avond in Meppel. Zo spraken we over het Reestdal. Eigenlijk zou dit gebied deel moeten uitmaken van Natura2000. Vreemd was het om te horen dat de gemeenten Hardenberg, De Wolden en Staphorst de minister van Landbouw hebben verzocht de versnipperde gebieden, die nog niet tot Natura2000 gebied behoren, die status ook niet toe te kennen. Ten faveure uiteraard van het agrarisch landschap en het economisch belang. Er is gesproken over een middel om een tegengeluid te laten horen, bijvoorbeeld in de vorm van een Groen Alliantie.’

Ook de stikstofproblematiek (PAS), de vrijetijdseconomie, het ecoduct in Zuidwolde en de tunnel onder de N375 bij Gijsselte waren onderwerp van gesprek. Net als bij het vraagstuk-Reestdal speelt ook hier het ontbreken van een langetermijnvisie op het gebied van de ruimtelijke ordening. ‘Het gaat allemaal erg hapsnap met een korte horizon’, vervolgt Nijmeijer. ‘Er ontbreekt een brede visie, waarin verschillende thema’s aan elkaar worden verbonden en die verder reikt dan de lopende bestuursperiode.’

Uiteraard kwam ook de bollenteelt in Westerveld nog langs, met de hoop gericht op het komende Gezondheidsonderzoek aan de hand van combinatienormen, wat dan weer moet leiden tot nieuwe regels en handhaving.

Ten slotte de boerenlandvogels: op akkers en weilanden vindt een heuse kaalslag plaats en de vraag is: wat kan GroenLinks daaraan doen? ‘We hebben een Weidevogelmotie geïnitieerd, wat heeft geleid tot en Plan van Aanpak voor een periode van drie jaar. Dit wordt binnenkort geëvalueerd en dan komt er een nieuw plan.’

Naast gemor over de “boze” boeren van FDF klonken gelukkig ook geluiden over boeren, die natuurinclusief bezig zijn en die bewijzen dat landbouw en natuur best hand in hand kunnen gaan. ‘Zij verdienen het dat GroenLinks ze in het zonnetje zet’, zo besloot Henk Nijmeijer een bijzonder geslaagde avond.