Dit wordt één van de grootste projecten in de regio in de afgelopen twintig jaar. Het betreft de toekomst van Groningen Airport Eelde, die wij willen transformeren van grijs vliegveld naar groen woonwerkpark genaamd Iederveen met ruimte voor maar liefst 5000 woningen.
De locatie van de presentatie was Herberg van Hilbrantsz in Eelde. Nadja Siersema en Sam Pormes, Statenleden voor GroenLinks in de provincies Groningen en Drenthe, legden uit waarom Groningen Airport Eelde niet rendabel is en nooit zal worden. Zij benadrukten de kosten voor de provincies en de kans om met een woonwerkproject een bijdrage te leveren aan de oplossing van de woningcrisis.
Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, gaf een reactie op de plannen en deelde de visie van GroenLinks op vliegen en de rol van regionale vliegvelden daarin. Zij legde uit hoe het verminderen van vliegverkeer bijdraagt aan het verminderen van de impact van de klimaatcrisis en waarom de focus moet liggen op het verbeteren van alternatieve vervoersmogelijkheden. Daarnaast legde zij uit hoe het omzetten van een zwaar verliesgevend vliegveld naar een groene woonwijk, zoals in Iederveen, aansluit bij de GroenLinks visie op duurzaamheid en hoe dit bijdraagt aan een toekomstbestendige samenleving.
Ontwerper Gerhard Kippers toonde de conceptuele uitwerking en de visuele uitstraling van Iederveen. Hij lichtte toe hoe het nieuwe plan, waarbij het vliegveld omgetoverd wordt tot een zeer groene, natuurinclusieve en energieneutrale woonwijk, aansluit bij de ideeën en ambities van het Rijk en GroenLinks Drenthe, Groningen en Tynaalo.
Met de presentatie van dit plan markeren GroenLinks Drenthe en Groningen de start van een nieuwe richting in de ontwikkeling en het gebruik van Groningen Airport Eelde. Het nieuwe plan omvat de transformatie van het vliegveld in een groene woonwijk met ruimte voor enkele duizenden woningen in houtbouw. De woningen zullen omringd zijn door groen, bomen en water; 30% bestaat uit sociale woningbouw. De locatie is perfect voor snelle verbindingen met Groningen, met Assen en met de toekomstige Lelylijn.
Suzanne Kröger besloot de presentatie met een beschouwing over de mogelijkheden van het project en hoe dit aansluit bij de landelijke politieke doelstellingen.
De presentatie was een succes. Dit was de eerste aanzet van het haalbaarheidsonderzoek, een projectplan en een business case. We hopen aan het einde van dit jaar een definitief projectplan met business case te kunnen presenteren.