Op de zogenoemde “ontwerp Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening” mogen tot 25 februari reacties worden ingediend. Provincie Drenthe wil duidelijk maken hoe zij over de plannen denkt. Hiervoor organiseert zij op 10 februari een openbare digitale bijeenkomst. Vanuit het ministerie worden de plannen dan toegelicht en politici, burgers en journalisten kunnen dan vragen stellen.

Namens de Statenfractie van GroenLinks Drenthe stelt commissielid Sam Pormes dan vragen over onder meer geluidsoverlast en de consequenties van de plannen op de ontwikkeling van Groningen Airport Eelde. ‘Een van de uitgangspunten van het plan is de groei van het vliegverkeer. Een beetje wereldvreemd, vinden wij. Je hoort steeds meer deskundigen vertellen dat de groei er uit is. Sterker nog: vliegen is iets van gisteren. Corona heeft toegeslagen en uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de helft van de ondervraagden wil dat het aantal vluchten moet afnemen. Europees en ook steeds meer landelijk beleid is gericht op de ontwikkeling van snelle treinverbindingen. Driekwart van de passagiers heeft een Europese bestemming. In Frankrijk is al het binnenlandse vliegverkeer komen te vervallen, waar de reis per trein maximaal tweeënhalf uur bedraagt. De dienstregeling van Schiphol naar Londen laat zo’n twintig vluchten per dag zien. Dat kan en moet anders. Meer treinen en minder vliegen dus. We vragen ons af of deze nieuwe inzichten wel zijn meegenomen in de plannen voor de luchtruimherziening.’

De verplaatsing van militair vliegverkeer van Zuid- naar Noord-Nederland betekent ook voor Drenthe heel veel nieuwe geluidsoverlast. ‘De F35 (JSF) produceert veel meer lawaai dan de F16, waarmee onze luchtmacht nu vliegt. Bewoners krijgen hier erg veel last van, net als dieren en de natuur. Slachten we zo onze kip met gouden eieren, het toerisme, niet? Wat betekenen de plannen voor de kwaliteit van onze Natura2000 gebieden en voor de instandhoudingsdoelen hiervan? Ten slotte: staat meer militair vliegverkeer in Noord-Nederland niet op gespannen voet met het charter- en lesvliegverkeer op Groningen Airport Eelde? Immers: de luchtmacht maakt ruimte voor burgervliegroutes in het zuiden van ons land. Met als gevolg meer efficiency -en dus capaciteit- voor Eindhoven, Rotterdam en Schiphol. Dit heeft effect op de charter- en lesvliegverkeer op Groningen Airport Eelde.’