De Statenfractie van GroenLinks is tevreden met het besluit van Gedeputeerde Staten om een streep te zetten door het plan voor een Factory Outlet Center (FOC) bij Assen. De fractie kiest ervoor om te investeren in de binnensteden, wat de leefbaarheid in brede zin ten goede komt. Dit besluit had al in 2016 genomen kunnen worden, “maar beter laat dan nooit.

Fractievoorzitter Hans Kuipers: “In 2015 waren wij de eerste partij die zich uitsprak tegen het FOC. In 2016 bleek er ook geen meerderheid in Provinciale Staten voor te zijn. We zijn blij dat er nu een streep door wordt gezet, dat geeft duidelijkheid voor iedereen. Maar dit besluit had natuurlijk al veel eerder kunnen vallen, maar beter laat dan nooit.”

GroenLinks wil zorgvuldig omgaan met de beschikbare ruimte in onze provincie. Grootschalige winkels horen niet thuis in het buitengebied maar in de binnenstad. Met het Binnenstadsfonds, een initiatief vanuit Provinciale Staten, wordt een investering in de winkelgebieden aangejaagd. Assen krijgt daaruit een bijdrage van € 3 miljoen.

Kuipers: “De vastgoedeigenaren en ondernemers in Assen hebben aangegeven flink te willen investeren in de binnenstad, zodra het FOC van tafel is. Dat is nu zover, dus ik kijk uit naar hun concrete plannen.”

In 2016 legde Gedeputeerde Staten een voorstel voor over het mogelijk maken van het Factory Outlet Center bij Assen. Er bleek dat er geen meerderheid voor was, waarna Assen het verzoek introk nog vóór erover gestemd kon worden in Provinciale Staten.

Vervolgens is de afspraak gemaakt dat “een plan met een gelijkluidende strekking” niet opnieuw aan de Staten zou worden voorgelegd. Vanuit de Staten is diverse malen gevraagd om die toezegging te bekrachtigen.

Kuipers: “Gedeputeerde Stelpstra houdt zich nu aan die toezegging – dit nieuwe plan is niet wezenlijk anders dan dat uit 2016. Het verbaast mij dat de initiatiefnemers niet beter hebben geluisterd naar onze discussies in Provinciale Staten en hun plannen zo hebben aangepast dat ze wel aanvaardbaar werden.”