Op 2 december besprak de Commissie Omgevingsbeleid het Uitvoeringsprogramma Grondwaterbescherming. Hierin werken verschillende partijen, waaronder partners in de waterketen zoals waterschappen en drinkwaterbedrijven, samen om de grondwaterbescherming handen en voeten te geven. GroenLinks vindt het belangrijk om zuinig te zijn op ons grond- en oppervlaktewater.

RoyalHaskoning heeft een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd. In het rapport komt een groot aantal aanbevelingen naar voren. Het College heeft een intentieverklaring ondertekend met een groot aantal andere partijen om de acties en aanbevelingen uit het rapport uit te gaan voeren.

GroenLinks commissielid Erwin van Liempd vertelt: ‘Onder deze partijen zitten ook partijen uit de waterketen die met de intentieverklaring ook een uitvoeringsprogramma hebben ondertekend. Zeker, het kan een stuk beter met de gesteldheid van ons grondwater in Drenthe. Oppervlaktewater, grondwater en uiteindelijk drinkwater hebben verband met elkaar. We moeten ons goed realiseren dat er altijd een vertraging in het systeem zit. Vervuiling van tot wel veertig jaar geleden zit nu in ons grondwater. Maatregelen hebben soms pas veel later effect. We moeten doen wat nu binnen onze mogelijkheden ligt om ons grond- en drinkwater voor de toekomst te beschermen.’

GroenLinks vindt de aanpak voor grondwaterbescherming urgent. ‘We willen dan ook een voortvarende aanpak. Daarom zijn wij blij dat er na jaren van weinig inzet nu dan toch een uitvoeringsprogramma ligt. GroenLinks vindt het in dit kader heel belangrijk dat de landelijke regelgeving op het gebied van mesttoewending en de toelating en het gebruik van chemische onkruidbestrijdingsmiddelen -eufemistisch ook wel gewasbeschermingsmiddelen genoemd- wordt aangescherpt. Want die hebben allebei een grote impact op de waterkwaliteit. GroenLinks roept het College dan ook op om de minister te bewegen om hier meer en sneller werk van te maken.’