Het is gelukt. GroenLinks maakt voor het eerst deel uit van het College van Gedeputeerde Staten. Hans Kuipers is de eerste Drentse gedeputeerde van GroenLinks ooit. We gaan meebesturen; ons ultieme campagnedoel hebben we hiermee bereikt.

Samen met PvdA, VVD, CDA, GroenLinks en ChristenUnie gaan we de komende vier jaren Drenthe besturen. Hans krijgt een mooie portefeuille, die onze kleuren draagt: GROEN vanwege Water en Klimaatadaptatie, en ROOD vanwege Wonen en de Sociale Agenda. Wij zijn trots, beretrots!

De onderhandelingen zijn in een prettige sfeer verlopen. Met als gevolg een Collegeprogramma, waar we voor kunnen staan en willen gaan.

De ontwikkelingen hebben we regelmatig gedeeld met de toptien van onze lijst. Dit zorgde voortdurend voor draagvlak. Het programma is er een op hoofdlijnen: het bevat een aantal kapstokken, die ons de komende vier jaren zullen uitdagen om mooie dingen aan op te hangen.

Je leest in het Collegeprogramma (zie PDF) duidelijke GroenLinkse punten. Daar zijn we trots op. Bijvoorbeeld een flinke inzet op biodiversiteit en natuur en onze klimaatambities. Ook een gastvrij Drenthe voor iedereen (Regenboog provincie) en een flinke extra inzet op sociaal vlak, in aanvulling op de gemeenten, vallen op.

Omdat Hans Gedeputeerde wordt, heeft onze fractie Henk Nijmeijer gekozen tot fractieleider. Een fractie van vier: naast Henk zien we Ria Haan, Ewoud Bos en Elke Slagt-Tichelman. Daar mogen wij veel van verwachten.

Maandag 17 juni organiseren wij een ledenavond om onze achterban bij te praten over het onderhandelingsresultaat. Dat doen we in Podium Zuidhaege in Assen van 19.30 tot 22.00 uur. We delen dan onze ervaringen tijdens de onderhandelingen en schetsen wat ons de komende tijd te doen staat, waar onze kansen liggen en welke prioriteiten we gaan stellen.

Download hieronder het coalitieakkoord.