Op 28 november stelde Hans Kuipers namens GroenLinks mondelinge vragen in de Statencommissie Omgevingsbeleid aan Gedeputeerde Brink over het bericht van RTV Noord (http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=115572) over het terugtrekken van de rijksbijdrage voor het knooppunt Herfte op het spoor nabij Zwolle. Lees verder voor de vragen.
Zwolle-Herfte is zoals bekend een flessenhals in het spoorverkeer naar Noord-Nederland. Uitbreiding van de dienstregeling is alleen mogelijk wanneer er geïnvesteerd wordt in dit knelpunt. Terugtrekken van de rijksbijdrage zou een stagnatie kunnen betekenen in de verbetering van de treinverbindingen tussen Noord-Nederland en de Randstad.
-
Wat zou dit betekenen voor de plannen van de NS en uitbreidingsmogelijkheden qua dienstregeling richting het Noorden?
-
Liggen er al harde afspraken met het Rijk over de aanpak van dit knelpunt?
-
Ziet Gedeputeerde Staten mogelijkheden om het Kabinet op andere gedachten te
brengen?
Gedeputeerde Brink antwoordde dat dit aan de orde is geweest in het bestuurlijk overleg met het ministerie. Het Ministerie erkent het probleem. Het probleem oplossen kost ongeveer 100 miljoen. Rond de zomer kan er een definitieve berekening komen van Pro- rail.