GroenLinks was de eerste in Nederland die hier paar jaar geleden aandacht vroeg voor de aanleg van een "Zonnefietspad" . Drenthe, fietsprovincie nr. 1 van Nederland. Overigens, zo stelt GroenLinks hoeft dit niet beperkt te blijven tot fietspaden, het kan bv ook bij de start/landingbaan van vliegveld Eelde. Het gaat om asfalt/beton waar maar korte tijd een voertuig, fiets/auto of vliegtuig schaduw geeft.
Nav het artikel in het dagblad van het Noorden van 25-01-2011 stelt de GroenLinks fractie morgen in de BFE com de volgende vragen: GS van Noord-Holland heeft gisteren bekend gemaakt dat het eerste fietspad dat zonne-energie opwekt in Krommenie zal komen. Het fietspad krijgt krijgt een wegdek met geintegreerde zonnecellen. GroenLinks Drenthe heeft 2 jaar geleden aandacht gevraagd voor de mogelijkheid om in te schrijven op dit project. Juist de combinatie van alternatieve opwekking van Energie, zonder CO2 uitstoot, en het promoten van Drenthe als Fietsprovincie nr 1 waren daarvoor van belang. De vragen:
- Wat heeft GS gedaan om dit project in de wacht te slepen?
- Wat heeft GS in IPO verband gedaan?
- Wat zijn de criteria op grond waarvan dit project aan Krommenie is toegewezen
- Zijn er mogelijkheden om tegelijkertijd in Drenthe een "Zonne- fietspad", juist niet in bebouwde kom, maar op het platteland te starten, zodat ook verschillende omstandigheden kunnen worden uitgewerkt/vergeleken.
Lees ook het artikel van RTVDrenthe: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/56299/zonnefietspad-verpest-humeur-groenlinks
En bij het Dagblad van het Noorden:
http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article6683695.ece/Zonnefietspad-was-Drenthe-te-duur