Duizend euro voor dorps- en buurthuizen

Wij zien een mooie oogst voor ons naar aanleiding van de Statenvergadering. Zo hebben we naar aanleiding van GroenLinks Luistert in Hoogeveen aandacht gevraagd voor dorps- en buurthuizen in Drenthe. Vaak hebben die niet de middelen om hun onderkomen te verduurzamen. We hebben de toezegging van Gedeputeerde Staten dat alle dorpshuizen een tegemoetkoming van duizend euro krijgen voor ondersteuning in deze energiecrisis.

Impuls sociale cohesie

Samen met andere partijen hebben we de motie “Frisse doorstart” ingediend. De coronacrisis heeft een groot effect op de Drentse samenleving en dit heeft gevolgen voor het vrijwilligerswerk en de sociale cohesie. Begin 2021 is hiervoor een motie aangenomen om een impuls te geven aan de Drentse samenleving. Deze regeling is omarmd door de Drentse gemeenten. Dit heeft mooie resultaten opgeleverd. In een nieuwe motie hebben wij verzocht om een nieuwe financiële impuls om deze regeling te verlengen. Deze motie is aangenomen, dus de regeling “Frisse start na corona” wordt verlengd.

Energiearmoede aanpakken

Dan is er de motie “Onderzoek aanvullende maatregelen tegengaan energiearmoede”. Samen met andere partijen heeft onze fractie die ingediend. Doel is om bewoners met de laagste inkomens, die vaak in slechts geïsoleerde woningen wonen, te ondersteunen. Gedeputeerde Staten gaat kijken hoe ze huiseigenaren, die in deze doelgroep vallen, tegemoet kunnen komen.

Groene schoolpleinen

Al vaker heeft GroenLinks In de Provinciale Staten de nadruk gelegd op het belang van groene schoolpleinen. In de vorige commissievergadering hebben drie Drentse organisaties (VN, K&C Drenthe en SportDrenthe) een presentatie gegeven over het zogenoemde “Buitenlokaal”. Met andere fracties hebben we Gedeputeerde Staten gevraagd hier een uitvoeringplan voor te maken en er financiën voor vrij te maken. Dit heeft de gedeputeerde toegezegd.

Ondertiteling RTV Drenthe

In 2019 heeft ons Statenlid Ria Haan al aandacht gevraagd voor de ondertiteling van RTV Drenthe. Dit om het mensen met een auditieve stoornis mogelijk te maken om het nieuws van Drenthe te kunnen volgen. Zo blijven zij betrokken bij wat er gebeurt in Drenthe. Als gevolg hiervan is er een post van € 50.000 voor de ondertiteling opgenomen in de Sociale Agenda. Onze gedeputeerde Hans Kuipers heeft aangegeven dat RTV Drenthe een aanvraag heeft gedaan voor deze subsidie en dat ondertiteling binnenkort zal worden gerealiseerd.

Dodenherdenking 4 mei

Als afsluiting heeft Henk Nijmeijer een motie over de Nationale Dodenherdenking op 4 mei ingediend. Met daarin de oproep om de Provinciale Staten van Drenthe een betekenisvolle rol te geven bij deze jaarlijkse herdenking. De motie is met veel andere partijen ingediend en met algemene stemmen aangenomen.