In een digitale poll liet GroenLinks begin maart deelnemers kiezen:
- O Ik zet mijn geld in op verdubbeling van de N34.
- O Ik wil beter openbaar vervoer: meer buslijnen en -hokjes.
Ongeveer driekwart van de deelnemers kiest voor beter openbaar vervoer en wil geen verdubbeling van de N34. Een duidelijk signaal naar het nieuwe provinciebestuur, vindt GroenLinks. Vind jij dat ook? Kijk op onze website en sluit je aan bij onze beweging. Een groen en eerlijk Drenthe. Kan gewoon.
N34 verdubbelen? Nee, bedankt!
De plannen liggen er al jaren. De provincie wil dat je vlot en veilig van Groningen naar Emmen kunt rijden en omgekeerd. Daarom wil zij de flessenhals bij Gieten (N34-N33) aanpakken. Hiervoor is geld gereserveerd. Daarnaast wil zij de weg tussen Emmen-Noord en De Punt gedeeltelijk verdubbelen. Dat kost nog eens een kleine vijftig miljoen euro.
GroenLinks wil de aanpak van de flessenhals een prima idee. Da kan je straks vlot doorrijden. Maar verdubbeling van de weg is zonde van het geld. Want veiligheid kan je ook op een andere manier bereiken. Stel een inhaalverbod in en handhaaf dit, bijvoorbeeld door middel van trajectcontrole. Markeer daarnaast de middellijn met blokjes, zodat je hoort en voelt als je uit de koers raakt. En verlaag de maximumsnelheid van 100 naar 80 km/uur.
We maken vlot en veilig rijden over de N34 mogelijk zonder verdubbeling. Kan gewoon.
Meer en betere busverbindingen
Het openbaar vervoer heeft de afgelopen jaren grote klappen gekregen, omdat het aantal passagiers tijdens Covid terugliep. Er moest veel meer geld bij dan begroot. Provincies gingen bezuinigen op busverbindingen: het aantal buslijnen en -haltes werd snel minder. In Drenthe was de daling het meest dramatisch van ons land: bijna 1 op de 5 bushaltes verdween. Er zijn dorpen, waar helemaal geen bushaltes meer zijn of slechts één.
GroenLinks vindt dat de busverbinding een basisvoorziening is voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer omdat ze geen auto bezitten of slecht ter been zijn. Met de bus komen mensen hun dorp uit, kunnen ze op bezoek bij familie of een dagje erop uit. Blijft de bus weg, dan raken veel mensen -in het bijzonder mensen met lage inkomens en ouderen- geïsoleerd.
GroenLinks wil de kleine vijftig miljoen euro, die andere politieke partijen willen uitgeven aan verdubbeling van de N34, liever besteden aan meer en betere buslijnen en-hokjes. Geen geld voor een paar minuten sneller over de N34, maar voor mensen laten meedoen in hun dorpen.
Wij zorgen voor meer en betere busverbindingen en bushokjes. Kan gewoon.