Algemeen over de Revisie

In maart gaven we aan dat de “revisie” een stuk ingrijpender is dan werd voorgesteld; niet alleen op de 3 genoemde punten maar in de volle breedte is sprake van een nieuwe visie.

En dat bestaat dan ook uit minder visie, en meer pragmatisme. Daarmee is de provincie voor beleid met name afhankelijk van de bestuurders aan de GS-tafel, in plaats van een duidelijk ruimtelijk beeld waar we jaren mee vooruit kunnen.

Onder goed bestuur verstaan we ook een onderbouwd antwoord geven op vragen die gesteld worden. Daarom is het niet fraai als in de reactienota op de zienswijzen wordt opgemerkt “dit valt niet onder de revisie”, of “dit was al bestaand beleid”, of “daar gaan we niet over”. Ook dan kunnen we ons standpunt toelichten aan indieners van de zienswijze. De provincie zou ook overal, integraal, antwoord op moeten kunnen geven.

Want is het nou een revisie of een compleet nieuwe versie? Bij de Omgevingsverordening geeft u aan dat de wijzigingen zo omvangrijk zijn dat deze beter opnieuw integraal kan worden vastgesteld. Maar geldt dat voor de Omgevingsvisie niet eigenlijk ook?

Thema's

Ik ga vandaag kort langs een aantal thema’s, die voor GroenLinks van belang zijn.

Landbouw en natuur
Er zijn op dit gebied twee toezeggingen gedaan in maart aan onze fractie:

Gedeputeerde Stelpstra zegt toe bereid te zijn de tekst van de omgevingsvisie aan te passen n.a.v. de ingediende motie (2018-4 Kernkwaliteit natuur) voor de ter inzagelegging. Het wijzigingsvoorstel van GS luidt als volgt: “De kernkwaliteit natuur is het kunnen beleven, benutten en beschermen van de natuur die Drenthe rijk is. Biodiversiteit is daarbij graadmeter.” Biodiversiteit is terug als objectieve meetlat van de kernkwaliteit natuur, dat doet ons goed.

Gedeputeerde Stelpstra zegt toe bereid te zijn dat wanneer maatwerk bij uitbreiding van intensieve veehouderij meer is dan een kwart hectare, deze naar aanleiding van de ingediende motie 2018-5 te bespreken in een OGB-vergadering, onverlet de verantwoordelijkheid van GS.

Bovendien gaf de gedeputeerde daar aan “dat bij bedrijfssamenvoeging het nieuwe bedrijf niet groter kan zijn dan de grootte van de twee aparte bedrijven opgeteld.”

Daarmee zijn wij niet gelukkig met de landbouwvisie van dit college, wij stemden eerder tegen het programma Toekomstgerichte Landbouw, omdat deze geen enkele extra ambitie uitstraalde. Maar met deze toezeggingen is het hoofdstuk landbouw voor ons op dit moment acceptabel.

Combinatiemodel
Het Combinatiemodel, dat aan de kern staat van deze “nieuwe” Omgevingsvisie, behoeft wat onze fractie betreft nadere uitwerking. Hoe maak je dit hard? Wat is het afwegingskader?

Draagvlak deelnemers, hoe meet je dit? Dit model moeten we ook ruimtelijk toetsbaar kunnen maken. Voor degene die niet betrokken wordt bij de uitvoering van het combinatiemodel moeten alsnog de daarin gemaakte afwegingen duidelijk worden.

Energielandschappen
Dit is een specifiek geval van het toepassen van het Combinatiemodel. Maar ook het terrein waarop dit het verst is doorgevoerd. De provincie stelt niet heel veel meer kaders dan het einddoel: 10 PJ in 2030.
De regie op energie in het landschap hoort volgens GroenLinks bij de provincie. Ook: einddoel vs. eindbeeld. Afwegingskader. Regie. Terughoudend optreden tot Regionale Energie Strategie (RES) er is. Bijvoorbeeld alleen vergunningen verlenen op trap 2 van de zonneladder en wind op basis van het huidig beleid.

Wind:
Opeens ook solitair?! 1 PJ kan zorgvuldig met wind (MER), geen regie: onzorgvuldig!
Wat wij concreet vragen voor energielandschappen:

  • geef onverkort aan dat de provincie de regie heeft op het proces rond de totstandkoming en uitvoering van de Regionale Energie Stategiën, en
  • leg de Staten een afwegingskader energielandschappen voor, gelijktijdig met de uitgangspunten voor de RES.

Conventionele gaswinning
Toezegging OGB februari: “De structuurvisie bestaat nog steeds en als de Staten nu zeggen dat het verhaal over gaswinning niet meer kan is dat een politieke uitspraak. Voorstel om hierover een wijziging in de tekst te maken voor de ter inzagelegging. Een tekst die erop duidt dat Drenthe (GS en PS) van fossiele grondstof af willen kan als advisering naar de minister van EZK als het gaat om mijnbouwactiviteit.”

Maar nu lezen we:
“Wij gaan in Drenthe het gebruik van fossiele energie verder afbouwen. Het winnen kan afnemen voor zover de energieleveringszekerheid en de productie van hernieuwbare energie dit toelaten. Wij willen dat voor de kleine gasvelden in Drenthe nut en noodzaak van de winning worden afgewogen.”

Dat is héél wat anders, minder stellig en minder ambitieus. U kunt wel nagaan dat wij deze passage nog steeds niet ondersteunen.

Pesticiden – landbouwgif
De provincie kan de regie nemen om te komen tot een blijvende oplossing voor bollenteelt. GroenLinks heeft in de afgelopen maanden, samen met de fracties van D66 en PvdA het college al meerdere malen vragen gesteld over onze zorg over de toenemende maatschappelijke onrust over de gevolgen van het gebruik van pesticiden van met name in de land- en tuinbouw.

Vooral de snel groeiende bloembollen- en ook lelieteelt en de daarmee gepaard gaande explosief toegenomen pesticidengebruik in Drenthe is voor ons reden zorg. Dat brengt verregaande risico's mee voor omwonenden, insectenleven en de grond- en waterkwaliteit.

Meer dan de helft van de bodem in Drenthe is kwetsbaar voor uitspoeling van pesticiden en nitraat. Met name de beken en kanalen zijn kwetsbaar. Op sommige plaatsen is weliswaar een spuitvrije zone ingesteld maar dat is niet afdoende gebleken om het benodigde effect te hebben.

GroenLinks wil drastische en effectieve maatregelen om het gebruik van pesticiden en gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen. Daarbij gaat het niet alleen om vrijwillige vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Wij overwegen daarom met een amendement c.q. motie te komen in de PS-vergadering waarin de omgevingsvisie besproken zal worden.

Overige opmerkingen

Kernwaarde bedrijvigheid.
Bestaat niet meer. Algehele inspanning past beter. Geen tegenstelling tussen de kernkwaliteiten enerzijds en bedrijvigheid anderzijds laten ontstaan waarbij de wijzer naar één of andere kant kan overslaan. Maar nu: kernkwaliteiten zijn bij iedere ontwikkeling de basis, daarbinnen kan gekeken worden of bedrijvigheid mogelijk is. GroenLinks heeft hier jarenlang voor gepleit, nu wordt het beleid.

Factory Outlet Center
De inspraakreactie van gemeente Assen – Dienstenrichtlijn – uitspraak Raad van State – snijdt ergens wel hout. GroenLinks blijft tegen de vestiging van een Factory Outlet Center in Assen en daarom willen wij graag dat deze passage zo goed mogelijk onderbouwd wordt.

Is het College bereid om:

  • Te inventariseren hoe we het verbod op weidewinkels oorspronkelijk hebben onderbouwd?
  • Dit te beoordelen conform de uitspraak van de Hoge Raad en zo nodig nader te onderbouwen?
  • Daarbij ook te beoordelen of de huidige definitie in de Omgevingsverordening nog voldoet?

 

Natuur.
We stellen de Omgevingsverordening nu in zijn geheel opnieuw vast. GroenLinks diende bij de vaststelling van de implementatie wet natuurbescherming een reeks amendementen in, die helaas niet op een meerderheid konden rekenen. Zou zijn wij geen voorstander van de vrijstelling voor het op of in de bodem brengen van meststoffen, diverse vrijstellingssoorten voor de jacht, reserveren wij graag een plaats voor een dierenwelzijnsorganisatie in de Fauna Beheer Eenheid, vindt de herplantplicht voor bomenkap volgens ons zo dicht mogelijk bij de de kap plaats, etcetera.

Die discussie willen we niet nog een keer over doen, bij gelijke samenstelling van de Staten. Daarom stemmen we op dit punt nu wel in met de POV, omdat de uitspraak van de Staten daarover duidelijk is geweest.

Groningen Airport Eelde.
Deze jubelende passages over het belang van het vliegveld kunnen wij niet steunen, dat moge inmiddels bekend zijn.

Co2-opslag
GroenLinks blijft tegen CO2-opslag. Waarom deze passage niet aanscherpen?

 

Conclusie

We vragen drie dingen: op gebied van energielandschappen, pesticiden en het Factory Outlet Center. Graag krijgen wij een reactie van GS op deze punten en het liefst concrete toezeggingen.