Niet alleen de Statenfractie gaat vragen stellen aan de gedeputeerde van Drenthe over de sluiting van station Bargeres, maar ook de Tweede kamer fractie gaat vragen stellen aan de minister hierover. Onderstaand de vragen die Ineke van Gent gaat stellen:

Hou station Emmen Bargeres open

GroenLinks wil dat minister Eurlings een stokje steekt voor de dreigende sluiting van station Emmen-Bargeres. Prorail en concessiehouder de provincie Drenthe willen dat station sluiten als op 12 december 2010 het nieuwe station Emmen Zuid zou opengaan, dat bij de nieuwbouwwijk Delflanden ligt. Ineke van Gent: “Het lukt het kabinet op geen stukken na om haar doelstelling om 5% meer reizigers in de trein te krijgen te halen. Dan moet je geen stations sluiten, maar extra stations openen”.

Procedureel wordt er ook een potje van gemaakt. De provincie Drenthe ‘vergat’ de consumentenorganisaties om advies te vragen over haar voornemen. Dat is wettelijk verplicht.

In december gaf minister Eurlings aan bereid te zijn de provincie Drenthe de mogelijkheid te geven beide stations open te houden. Nu dreigt het ene station voor het ander te worden ingewisseld.
“Daar schieten we niks mee op. Conform de spoorwegwet neemt minister Eurlings het eindbesluit. Wat ons betreft gaat hij niet akkoord met de voorgestelde sluiting. Dan krijgen reizigers met de opening van het nieuwe station Emmen Zuid er dus een mooie optie bij”, aldus Van Gent.

Kamervragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de dreigende sluiting van station Emmen Bargeres (ingediend op 6 januari 2010).

1. Kent u de berichten ‘Open houden Bargeres is geen optie’ 1) en ‘Sluiting Station Bargeres formeel niet juist’ over de dreigende sluiting van station Emmen Bargeres ten gunste van het nieuwe station Emmen Zuid / Delflanden? 1) en 2)
2. Klopt de stelling in het bericht dat de verantwoordelijk concessiehouder de Provincie Drenthe geen advies heeft aangevraagd over haar kennelijke voornemen station Emmer Bargeres te sluiten bij het Consumentenplatform Openbaar vervoer Drenthe? Zo ja, welke consequenties heeft dat volgens u voor het voorgenomen besluit van de provincie?
3. Is het juiste dat de haltes Bargeres en Zuid op 1,5 kilometer afstand van elkaar komen te liggen en is het tevens juist dat Bargeres een typische wijkhalte is en vooral fietsers en voetgangers trekt, terwijl Zuid door de goede auto-bereikbaarheid en geplande parkeervoorzieningen juist kansen biedt voor 'Park and Ride'?
4. Deelt u de opvatting dat beide haltes door deze verschillende eigenschappen hun eigen vervoerspotentieel hebben?
5. Is er voldoende capaciteit op het spoor tussen Emmen en Zwolle om beide stations open te houden en zo nee, wat is er nodig om dat wel mogelijk te maken?
6. Vindt u het, in het licht van het kabinetsdoel om 5% groei op het spoor te realiseren, in het algemeen wenselijk dat concessiehouders stations sluiten? En station Emmen Bargeres in het bijzonder?
Van Gent