Speech bij presentatie coalitieakkoord (Henk Nijmeijer, 29 mei 2019)

Voorzitter,
Dit is een historisch moment voor GroenLinks in Drenthe. Voor het eerst in de coalitie en in het bestuur van deze mooie provincie. Trots op het feit dat ons als GroenLinks de verantwoordelijkheid wordt gegund, dat ook willen nemen en samen met vier andere partijen dit coalitieakkoord presenteren.

In dit akkoord is overeengekomen dat we onze natuurafspraken nakomen en ons deel van het NatuurNetwerkNederland in 2027 gaan realiseren. Hierbij blijven we inzetten op behoud en bescherming van weide- en akkervogels en versterking van de biodiversiteit. Natuur-inclusieve en kringlooplandbouw staan prominent in het landbouwbeleid.

De provincie gaat weer een sociale agenda voeren, daar waar het meerwaarde heeft. Op de terreinen zorg, wonen, sport en bewegen, toegankelijkheid en laaggeletterdheid komt dit grotendeels overeen met het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Als regenboogprovincie versterken we de gedachte dat iedereen zich in Drenthe veilig moet voelen en kan zijn wie zij of hij is. Dat doen we door onder meer extra inspanningen op gebied van cultuur, sport en onderwijs.

We willen dat iedereen de kans krijgt zichzelf te ontwikkelen en te ontplooien, waarbij het niet uitmaakt waar je woont, omdat voorzieningen vanuit de hele provincie goed bereikbaar zijn. We  koppelen Openbaar Vervoer en de verschillende andere vervoersvormen slim aan elkaar en zorgen voor goede en duidelijke reisinformatie. We zetten in op verbetering van de treinverbindingen. Naar de randstad, binnen onze provincie en internationaal.

We zetten vol in op onze klimaatafspraken dat in 2030 40% van onze energie hernieuwbaar is. Dit doen we samen met gemeenten, inwoners van Drenthe, maatschappelijke organisaties en ondernemers. Uitgangspunt is dat de energietransitie woonlastenneutraal is, net zoals het in het concept-klimaatakkoord is opgenomen. Op basis van de afspraken in de Omgevingsvisie ondersteunen we gebiedsinitiatieven voor zonne- en windenergie.

Onze fractie wil graag aan de slag met alle partijen in deze staten om dit akkoord te realiseren en verder uit te werken. Samen als collectief, als Provinciale Staten van Drenthe met dit akkoord als vertrekpunt, als richting. Ik wil daarnaast de fracties van de PvdA, VVD, CDA en ChristenUnie, de onderhandelaars van deze partijen, de formateur Cees Bijl en de onafhankelijke voorzitter Klaas Smid en de ambtelijke ondersteuners heel hartelijk danken. De afgelopen weken hebben we in een goede sfeer, wederzijds respect en in constructieve samenwerking dit akkoord bereikt. Een akkoord waarvan GroenLinks overtuigd is dat dit bijdraagt aan het realiseren van onze idealen. Met groene accenten en rode inkleuring.

Voorzitter,
Voor u ligt een coalitieakkoord waarin we oog hebben voor elkaar. Waarin de partijen, allemaal met hun eigen geluid en specifiek tonen en klanken vanuit de Drentse samenleving, een symfonie hebben geschreven. We delen met elkaar één samenleving met verschillende levensstijlen. Het besef dat we in al onze verschillen Drenthe samen maken tot een provincie waar we trots op kunnen zijn en waarin iedereen zichzelf kan zijn. Een Drenthe waarin het prettig wonen, werken en leven is en samen wordt gebouwd aan een gedeelde toekomst.

Drenthe, mooi voor elkaar.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Speech bij presentatie gedeputeerde (Henk Nijmeijer, 29 mei 2019)

Voorzitter,
Als je in het bestuur komt dan moet dat ook volwaardig. Wij zochten een persoon die de idealen van GroenLinks weet uit te dragen maar ook bereid is op juiste momenten de goede compromissen weet te vinden in het belang van de provincie, in het belang van de samenwerking en in het geloof dat doelen alleen worden bereikt door het samen te doen.

Een persoon die heldere betogen kan houden, overtuigend kan zijn, standvastig maar niet onbeweegbaar is. Met humor en met frisse blik de wereld inkijkt. Die politiek niet maakt tot een spel maar terugbrengt naar de ware bedoelingen: het afwegen van alle betrokken belangen. Die eenvoudig het gesprek met de inwoners, maatschappelijke organisaties aan kan gaan maar vooral in gang weet te houden.

Die niet bang is voor kritiek, ook niet vanuit zijn eigen fractie en die het dualisme in de staten mede in wil kleuren.

Die jong is en eenvoudig in een team met oudere mannen in te passen is. Die flexibel omgaat met veranderende omstandigheden en daarbij zelfs bereid een gedaanteverwisseling voor te willen ondergaan. En bovendien werd er een zwaarwegend eis gesteld van het hebben van een paardenstaart.

Voorzitter,
Wij hebben lang moeten zoeken en zijn zeer verheugd dat wij, het bestuur, fractie en steunfractie, unaniem Hans Kuipers voordragen om namens GroenLinks zijn taak als gedeputeerde voor Drenthe te vervullen.

Wel als laatste zin, maar niet in de laatste plaats, spreken wij hierbij als GroenLinks Statenfractie ook het vertrouwen uit aan alle voorgedragen gedeputeerden van onze coalitiepartners.