De voorjaarsnota ligt voor ons. Het eerste product van ons nieuwe college en daarbij kiest het college ervoor om het beleidsarm aan de Staten voor te leggen. Reden is de krappe tijdsperiode sinds het nieuwe college is aangetreden en dat is heel begrijpelijk. Die tijdsdruk hebben ook de fracties ervaren bij het beoordelen van de Voorjaarsnota. Onze fractie hoopt echter dat de kwaliteit van de beoordeling van de staten daar niet onder zal leiden. En omdat het een beleidsarme nota is zullen onze vragen in de commissiebehandeling dan ook vooral gericht zijn op de lopende zaken die in de nota worden genoemd, soms van technische aard en soms van inhoudelijke aard. Wellicht dat deze Voorjaarsnota door het aannemen van een aantal moties alsnog beleidsrijker zal worden.

 

De integratie van de Voorjaarsnota van 2015, de 1e Financiële Actualisatie en de 1e Bestuursrapportage 2015, geeft aan dat het college koerst op een positief resultaat van ruim 6,5 miljoen euro. Dat is een enorm bedrag. Iedere Drent leent het college als het ware 13,50 euro. Daar verwachten onze inwoners uiteraard wel wat voor terug te zien en onze fractie ziet dan ook met spanning de begrotingsbehandeling voor het volgend jaar tegemoet. Het financieel perspectief voor de komende jaren dat u schetst is zo goed dat met de begrote resultaten (1,7 in 2016 en oplopend tot 5,4 in 2019) er nog heel veel ruimte is om extra geld te investeren in een economisch, bereikbaar, ruimtelijk, energiek en samenwerkend Drenthe. Uw college heeft zich daarmee op 29 april 2015 als een zeer ambitieuze ploeg gepresenteerd. Het is dan toch jammer om te moeten constateren dat hier een Voorjaarsnota ligt waaruit dat niet blijkt. En dàt terwijl er voldoende financiële armslag is.

Onze fractie heeft de volgende vragen en opmerkingen:

Vanuit een goed gevoerd financieel beleid is het gebruikelijk dat je in het boekjaar het verliest neemt dat je voorziet. De post gladheidsbestrijding is nu al met 126.000 euro overschreden. Vooruitlopend op een mogelijke meevaller in het najaar lijkt onze fractie dit niet reëel. Ons voorstel is om het verlies nu al te nemen en deze post voor dit jaar te verhogen met 126.000.

Op pagina 9 wordt gesproken van een kans op verdere vertraging bij de uitrol van maatregelen voor de N34 en N391. U merkt daarbij op dat de gemeente Emmen geen hoge prioriteit geeft aan de planologische procedures. Op pagina 16 merkt u iets soortgelijks op: Bij de realisatie van het icoonproject voor natuur- en ontwikkelingsopgave veroorzaakt de gemeente Emmen in de bestemmingsplanprocedure ook vertraging. U zegt daarbij dat het project daarmee risico's loopt. Wie loopt hier het risico en voor wie zijn de financiële gevolgen? En wat gaat u op bestuurlijk niveau doen aan de houding van de gemeente Emmen om te zorgen dat er een hogere prioriteit moet worden geven aan de uitvoering van deze projecten?

Dan op pagina 15. bij Programma 6: een duurzamere Drentse energiehuishouding in relatie tot de ruimtelijke en economische ontwikkeling van Drenthe: het enige rood in de uitvoering. Opmerkelijk is uw omschrijving. De CO2 reductie wordt niet gehaald. En zoals ik het lees was dat ook uw doel. 'Het niet bereiken van het gestelde doel is conform het gestelde in de Energiestrategie Drenthe.' Een merkwaardige omschrijving. Is als doel omschreven om het doel niet te bereiken?

Bij de bespreking van de Jaarrekening 2014 heb ik uw college ook gevraagd naar de stroef lopende wijze waarop de Greendeals worden afgesloten. Toen op dat moment waren er nog maar 3 van de 13 afgesloten. Uw college heeft gezegd dat voor dit jaar er een aantal in de pijplijn zit en de verwachting uitgesproken dat het begrote budget voor 2015 daarvoor volledig zal worden aangewend. Deze Greendeals zijn onderdeel van het collegeprogramma voor de CO2 reductie. U heeft onze fractie met uw antwoord toen gerustgesteld.

U stelt dat u wilt inzetten op het versnellen van de energietransitie naar een energieneutraal Drenthe. Zou u daarover iets meer kunnen zeggen dan alleen met de zin: 'het doen van extra inzet op samenwerking en het faciliteren en stimuleren van initiatieven'. Die voornemens stonden ook al in de Energiestrategie Drenthe. Wij zijn benieuwd naar uw versnellingsideeën. In ieder geval zal onze fractie met een motie komen voor het ophogen van budget van de zonneleningen. Wij willen graag uw college helpen te versnellen.

Op pagina 18 maakt u een opmerking dat u in gesprek bent met Attero over de toekomst van Wijster en dat u op basis van de actuele informatie versneld meer informatie wenst om de benodigde duidelijkheid te krijgen. Onze fractie is benieuwd of daarover nu al meer informatie voor handen is.

Een van de belangrijke pijlers van het collegeprogramma is het realiseren van breedbandverbindingen in de provincie. Op pagina 17 van de Voorjaarsnota constateert u dat de beschikbare 3 miljoen voor aanleg van breedband niet toereikend is. In de schriftelijke beantwoording van de vragen schrijft u op 11 juni: "Daarnaast is een bedrag van €3 miljoen beschikbaar binnen de Reserve opvang revolverende financiering. Dat is op dit moment nog geheel beschikbaar. Momenteel wordt in kaart gebracht of en hoeveel extra middelen er nodig zijn om de ambities uit het collegeprogramma te halen." Merkwaardig dat u in de Voorjaarsnota constateert dat er te weinig middelen voorhanden zijn en in de schriftelijke beantwoording aangeeft dat u dat nog moet uitzoeken. Zou u hierover meer duidelijkheid kunnen verschaffen?

Bij product 7.1 pagina 28 opbrengst leges Natuurbeschermingswet bedraagt in 2015 100.000 euro. Die worden vervolgens in mindering gebracht op de kosten van de uitvoering van de Natuurbeschermingswet. Dat geldt alleen voor 2015? Worden er geen legesinkomsten meer verwacht vanaf 2016?

Op dezelfde pagina wordt de prestatieovereenkomst genoemd met Prolander. Er is een tegenvaller van €2.000.000 bij Prolander en die worden gedekt uit nog te ontvangen bedragen in 2016 en 2017. Wat is hiervan het risico? We geven hier namelijk geld uit, dat we (nog) niet hebben .

Voorzitter, wij hebben het college bij brief van 14 februari vragen gesteld over het instellen van een Noordelijke mediafonds. Uw antwoorden zitten bij de ingekomen stukken van de vergadering van vandaag. De actualiteit gaat vaak sneller dan we denken en inmiddels heeft het nieuwe college van Groningen het instellen van een mediafonds in het collegeprogramma opgenomen. Het zal goed zijn dat wij daarbij aan gaan haken bij het instellen van een dergelijk fonds. Een daartoe strekkende motie kunt u bij de Statenvergadering van 1 juli tegemoet zien.

Vorige week tijdens de behandeling van het agendapunt FOC in de Commissie OGB werd duidelijk dat de binnensteden met grote problemen kampen. Gedreven door de dreiging van een FOC hebben de middenstanders in Assen de handen ineengeslagen en zijn met een Binnenstadsmanifest gekomen. Maar het probleem doet zich niet alleen voor in Assen want de leegstand van winkelpanden is in vele steden een groot probleem. Onze fractie komt dan ook met een motie voor het instellen van een fonds voor revitalisering van de drentse binnensteden. Ook deze motie kunt u op korte termijn van ons verwachten.

Voorzitter zoals u hoort wil onze fractie graag helpen deze Voorjaarsnota beleidsrijker te maken. En, onze fractie staat open voor andere fracties die graag deze initiatieven willen ondersteunen en mee-ontwikkelen.

Voorzitter, tot zover in eerste termijn de vragen en opmerkingen van de GroenLinks-Statenfractie over de geïntegreerde Voorjaarsnota 2015