Grotere dieren als wolf, maar ook wild zwijn en edelhert zouden een verrijking zijn voor onze natuur. Ze horen bij de natuur zoals we die in Drenthe hebben.

GroenLinks wil graag kijken of de beleidsmatige nulstand nog wel nodig is voor het wild zwijn en wat er voor nodig is om deze te verlaten. Sommige faunavoorzieningen (wildviaducten) zijn berekend op dergelijke grotere dieren, maar we handhaven nog altijd een nulstand.

Naast de natuur zal ook de toeristisch-recreatieve sector daarvan profiteren.

Ook voor wat betreft het edelhert moet er volgens onze fractie gekeken worden hoe deze soort een plaats kan krijgen in de Drentse natuur. Grote gebieden als het Drents Friese Wold en het Dwingelderveld zijn prima geschikt voor edelherten. Immers worden er veel grote hoefdieren ingezet voor begrazing die ook deze wilde hoefdieren zouden kunnen doen. Al deze dieren nemen een belangrijke plaats in het complexe ecosysteem in van onze natuur. En hoe mooi is het om als recreant een toevallige ontmoeting te hebben met een wild zwijn of edelhert in onze mooie Drentse natuurgebieden?

Foto van een edelhert in een weiland

Onze fractie zal zich gaan inspannen om de huidige Flora en Faunabeleidsplan 2014 te updaten en er voor gaan pleiten voor deze soorten de juiste bescherming en beheersmodel te vinden. Drenthe behoort ook tot hun leefgebied!