Voor GroenLinks Drenthe is een optimale OV voorziening van wezenlijk belang. Dus ook een snelle treinverbinding vanuit Drenthe met de rest van Europa. Vandaag behandelt de staten de brief van GS met de standpunten van GS en een 2-tal burgemeesters. Onderstaand de bijdrage van Gabriëlle van Dinteren en daaronder de brief van GS.


voorzitter - GroenLinks is hier niet blij mee
1- we zijn geïnformeerd, maar niet betrokken als PS bij de standpuntbepaling tov de NSplannen - wonderlijk: u weet hoe gevoelig dit in Drenthe ligt en had de hausse aan reacties kunnen voorspellen! hoe serieus neemt GS de inbreng vanuit PS en de bevolking als u de brief al getekend en verzonden heeft, of is de brief nog niet weg??
2- uw cijfers en feiten en die van de NS sporen niet met het onderzoek van Mobycon - u reageert niet om de verschillen te verklaren - wat moeten wij als statenleden nu met deze tegenstrijdige informatie? kunt u de verschillen verklaren - zolang u dat niet doet, hechten wij meer geloof aan een onafhankelijk onderzoeksbureau dan aan de NS, die immers bedrijfsbelangen moet verdedigen
3- NS presenteert veel onmogelijkheden èn 1 mogelijkheid met een kleine toegift, misschien... om over te kunnen stappen in Meppel - uit diverse onderzoeken blijken er meer mogelijkheden te zijn - dat NS een eigen beeld voor ogen heeft en een eigen bedrijf te runnen snappen wij, maar dat GS niet onafhankelijk daarvan probeert het onderste uit de kan te halen voor Drenthe, dàt snappen wij niet...
4- voorzitter - ons kamerlid Ineke van Gent verzekerde mij dat de NS vorige keer alles uit zijn handen liet vallen bij gebrek aan draagvlak en dat dat scenario zich zomaar zou kunnen herhalen - dat is makkelijk van de NS: slikken of stikken zeg je daar in gewoon NL tegen! wat doet NS om het draagvlak te verwerven, behalve u voor de kar spannen?
5- GroenLinks heeft de volgende doelen voor ogen:
a- het best mogelijke OV en idem OV-aansluitingen voor Drenthe en aanliggende provincies - de verbeteringen in aansluitingen / overstappen, de snellere verbinding met de randstad vinden we van essentieel belang!
b- maar: wel voor zoveel mogelijk Drenten goed OV en een snelle verbinding - wij kunnen ons voorstellen dat van de 2 IC's 1 er H'veen aandoet en 1 Meppel, daarmee heb je een verlies van 2 of 3 minuten, waarmee te werken moet zijn - wij geloven niet in alle onmogelijkheden van de NS
c- geen slikken of stikken van de NS, maar betrokkenheid van PS/burgers, serieus nemen van klant en regio!!