In alle commissie van de Staten van Drenthe wordt de Voorjaarsnota behandeld voordat hij volgende week in de officiële Statenvergadering wordt behandeld en aangenomen of verworpen.
Onderstaand de bijdrage van Gabriëlle van Dinteren in de commissie Bestuur en Financiën.

 

Voorjaarsnota

Voorzitter, boekhouden is leuk – het verhaal van GS is boekhoudkundig financieel – daar is niks mis mee, maar er hoort wel een visie achter te zitten. De provincie heeft tal van visies (omgevingsvisie ea), maar over de keuzes die hier gemaakt worden (en die toch behoorlijk diep ingijpen) hadden we wel wat motivatie verwacht......

U kiest behoorlijk rigoureus (bv voor economie en tegen cultuur) en betrekt de Staten daarin alleen op heel grote hoofdlijnen, de maatschappelijke partners mogen het uit de krant lezen – schokkend, om afgelopen woensdag om tafel te zitten in onze openbare fractievergadering en daar allemaal van die printjes van internet uit de tassen van de instellingen te zien komen. U vraagt ons vervolgens om binnen tweeënhalve week miljoenen te strepen, vele miljoenen.

Voorzitter wij hebben behoefte aan tijd – tijd om op basis van een cultuurvisie, op basis van een overeenkomst ILG (om maar een paar voorbeelden te noemen) besluiten te nemen. Tijd om af te stemmen met de instellingen, zodat ze de gelegenheid krijgen om zich fatsoenlijk voor te kunnen bereiden op minder geld – want dat ziet iedereen wel: er IS gewoon niet meer....

Ook GroenLinks wil keuzes maken, harde keuzes, maar ook zorgvuldige keuzes! De consequenties zijn moeilijk te overzien.

1e vraag – kunnen wij een deel van de voorjaarsnota nader uitgewerkt zien voor we accorderen? Het gaat hier om belangrijke beleidswijzigingen (m.n. landelijk gebied en sociaal culturele ruggengraat). Ziet u als GS en zien de andere fracties mogelijkheden om de voorjaarsnota slechts deels of voorlopig of onder voorbehoud vast te stellen en pas bij de complete uitwerking de echte beleidskeuzes vast te stellen?

2e vraag – wij willen als PS vroegtijdig betrokken zijn bij het aangaan van bestuursakkoorden – niet pas als de pap gestort is – kunt u daar een vorm voor bedenken?

3e vraag of eigenlijk vragenset – kunt u aangeven waarom u kiest voor groots en meeslepend (DPE, TT, GAE, Vuelta) in plaats van de Drenthe-eigen kwaliteiten, oa op sociaalcultureel vlak te behouden – waarom u zegt een ruggegraat te willen handhaven, terwijl u enorme bezuinigingen op de botten aan het uitkoken bent - hoe u zorgvuldig taken van maatschappelijke organisaties denkt te kunnen afbouwen – hoe u instellingen begeleid en voldoende tijd en bagage geeft?

Waar is de Visie over sociaal-cultureel werk in Drenthe?

4e vraag – hoe en welke partners gaat u bij de gebiedsagenda’s betrekken?

5e vraag – waar is de dekking voor 12 miljoen voor DPE èn is de winst van de verkoop van de kerncentrale al ergens ingeboekt? Is deze aan te wenden, bijvoorbeeld voor het landelijk gebied?

6e vraag – wat vindt GS en wat vinden Statenfracties van een jaarlijks statenbudget – zeg een half miljoen, dat afgeroomd wordt van het GS-budget en waarvan de staten zelf voorstellen kunnen bekostigen – er is een mooie provincie waar dat al ruim vier jaar uitstekend functioneert??

7e vraag – gaat u ook andere verdienmodellen verkennen dan genoemd bij het ILG?

8e vraag – ICT is weer meer geld voor nodig – bij de begroting 2011 al en nu weer, gaat dat zo door??

9e vraag – laat u een accountant nog adviseren over de benodigde hoogte van reserves?

10e vraag: arbeidsmarkt, daarvoor sluiten wij ons aan bij de andere fracties.

En bijna tenslotte voorzitter – ik heb altijd in de veronderstelling verkeerd dat in mijn lievelingsprovincie Drenthe toch wel de meest wijze mensen rondliepen, ik wil ook niet suggereren dat het anders zou zijn, maar…. Hoe bestaat het nou toch dat we (tussen neus en lippen door op p27) toch onderzoek laten doen naar opslag van kernafval op een plek waar we het nooit meer kunnen opruimen?? Heeft dit te maken met het besluit van de Europese Unie, dat dit in ene een veilige opslag lijkt te zijn.