Het gaat goed met het openbaar vervoer in Drenthe. Laten we dat in deze discussie niet uit het oog verliezen. Het aantal reizigers is flink toegenomen en het waardering van de reizigers is bovengemiddeld.
De vraag is: gaat het ook goed met het OV-Bureau?
De échte vraag is: gaat het ook wel goed met het OV-Bureau? Daar heeft GroenLinks zo haar twijfels bij. Ernst & Young Accountants concluderen dat het tekort niet voorzien was en dat het OV-Bureau gegeven de situatie in control was.
Bij dat "gegeven de situatie" willen wij even stilstaan. Het kan namelijk zo zijn dat het OV- Bureau naar behoren heeft gefunctioneerd, doch de afspraken niet toereikend zijn om een stuurloze situatie als deze te voorkomen. Als een dergelijk tekort in een maand kan verdubbelen, rijst bij ons de vraag of het OV-Bureau daadwerkelijk "in control" is.
Het is dus goed de randvoorwaarden van het OV-Bureau nog eens tegen het licht te houden. Hierin steunt GroenLinks het voorstel van de Partij van de Arbeid om een werkbijeenkomst te organiseren met vertegenwoordigers van de overheden die in het OV- Bureau verenigd zijn. Het lijkt ons handig daarbij de analyse waar nu aan gewerkt wordt te betrekken, dus de planning graag in afstemming met GS.
Het ingestelde onderzoek kwam wat ons betreft wel te laat: pas toen duidelijk werd dat de tekorten hoger waren dan de €4 miljoen die eerst voorzien waren. In juni was het reeds duidelijk dat een tekort zou ontstaan, waarom is niet toen, of later toen het tekort nog groter dan dat bleek te worden, een onderzoek ingesteld? Graag een reactie van Gedeputeerde Staten.
Aantal inhoudelijke vragen
Voorzitter, de GroenLinks-fractie heeft een aantal inhoudelijke vragen in dit dossier. Het OV-Bureau laat op dit moment onderzoeken hoe de tekorten hebben kunnen ontstaan. Gedeputeerde Staten denkt ons daarover in het voorjaar van 2012 te kunnen informeren.
Behalve de punten die in de brief van Gedeputeerde Staten worden opgesomd, ziet onze fractie graag aandacht voor het volgende:
-
Het bevreemdt GroenLinks dat het "negatieve effect" van de invoering van de OV- chipkaart "niet voorzienbaar" wordt geacht. Dat van een model van vooraf betalen (de strippenkaart) naar achteraf betalen een periode met minder inkomsten zou meebrengen, lijkt ons inherent aan de systeemwijziging. Kan worden toegelicht waarom vooraf onvoldoende of geen aandacht is geweest voor de OV-chip-dip?
-
Sommige bussen bezitten standaard nog geen OV-Chipinstallatie, daarom worden reizigers "gedwongen" gratis te reizen. Bovendien hoorde ik laatst van de buschauffeur dat ook de extra-inzet bussen niet beschikken over de juiste apparatuur. Voorzitter, GroenLinks is een voorstander van gratis openbaar vervoer voor iedereen, maar dan moet dat wel netjes geregeld zijn en niet ontstaan doordat de boel niet op orde is. Op deze manier is het niet vreemd dat er tekorten ontstaan. We horen graag of meer van dergelijke problemen bekend zijn en of die nog verhaalbaar zijn op de concessiehouders.
-
Meer reizigers - minder verdienen. Dit is voor GroenLinks niet duidelijk. Heldere analyse en betere afspraken voor de toekomst zijn daarin van groot belang.
-
Tenslotte lijkt het ons goed, dat een koppeling met de aanbevelingen van Ernst & Young duidelijker wordt aangegeven dan in de laatste brief van GS wordt gedaan: graag zien wij een concreet overzicht van de acties die (op dat moment) reeds door het OV-Bureau zijn genomen.
We horen graag van de Gedeputeerde de toezegging dat ook op deze punten zal worden ingegaan.
Niet beknibbelen op OV.
Voorzitter, er wordt ook een structureel tekort geschat van €7 miljoen. Gezien de begroting van het OV-Bureau zullen daar vrij ingrijpende bezuigingsmaatregelen tegenover staan.
GroenLinks vindt het van belang dat de doelen van huis ergens heen overeind blijven. Als we lijnen gaan opheffen, krijgen we ook minder reizigers, en zullen we nog meer moeten bezuinigen. We belanden dan in een negatieve spiraal. Rendabiliteit dient niet het enige uitgangspunt te zijn als het om openbaar vervoer gaat. Bereikbaarheid is een belangrijke factor voor het landelijk gebied, voor iedereen, dus ook jongeren, ouderen, en anderen zonder auto. Onrendabele lijnbussen vervangen door kleinschaliger buurtbusjes is dan wat ons betreft een betere optie.
Voorzitter, Gedeputeerde Staten geeft in het slot van haar brief aan de Staten hierover "in het voorjaar 2012 nader te informeren." Gezien het voornoemde lijkt het ons redelijk dat er eerder aan de Staten gerapporteerd wordt, mochten er ingrijpende wijzigingen in de dienstregeling worden genomen. Zeker omdat nog wordt vastgehouden aan het maatregelenpakket uit de brief van november, waarin aanpassing dienstregeling voorjaar 2012 een van de maatregelen was. Bovendien hoorden wij Gedeputeerde Brink in de pers vermelden dat "alles de revue zal passeren". Graag een reactie van GS.
Voorzitter, dank u wel.