De fractie van GroenLinks heeft kennis genomen van het ProRail-rapport “Programma Noord Nederland, Capaciteitsanalyse Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen”. Hierin lezen wij als één van de resultaten van de analyse:.....
“Korte overstaptijden in Zwolle tussen de intercity’s en stoptreinen naar zowel Emmen, Leeuwarden, als Groningen zijn niet allemaal tegelijk mogelijk. Hiervoor zijn drie alternatieven: [...] Iedereen krijgt een goede overstap, maar richting Leeuwarden moet in Meppel worden overgestapt. In dit alternatief moet gemiddeld vaker worden overgestapt en worden rijtijden soms enkele minuten langer. Daarnaast moet de vervoerder in Meppel treinen splitsen en combineren. Desondanks wordt deze variant als meest betrouwbare geacht.”
In deze variant “Meppel” is het mogelijk zoveel mogelijk wensen van de diverse overheden (waaronder Provincie Drenthe), op korte en lange termijn, te honoreren.
GroenLinks ziet in deze analyse en voorkeursvariant van ProRail een ondersteuning van de op 13 juli 2011 unaniem in Provinciale Staten aangenomen motie “nieuwe dienstregeling NS 2013”.
Hierbij wordt niet volledig invulling gegeven aan de opdracht in de motie (“Dragen het College van Gedeputeerde Staten op [...] te pleiten voor een doorkoppeling van de stoptreinen in Zwolle als intercity’s over de Veluweroute”) doch de fractie van GroenLinks is ervan overtuigd dat aan de belangrijkste uitgangspunten van deze motie wordt voldaan met het ondersteunen van de variant “Meppel”.
GroenLinks ziet dan ook graag dat GS zich inzet richting NS om de variant “Meppel” te realiseren.
Vragen:
-
Heeft Gedeputeerde Staten (GS) kennis genomen van geciteerd rapport?
-
Is GS van mening dat genoemde variant “Meppel”, gezien de analyse van ProRail,
de voorkeur geniet? Zo nee, wat is dan de mening van GS?
-
Zal GS zich inzetten richting NS om de variant “Meppel” te realiseren?