Onderstaand de beantwoording van GS inzake de schriftelijke vragen die GroenLinks Statenfractie heeft gesteld n.a.v. de nieuwe dienstregeling van de NS 2013.

ln uw brief en in vraag 1 refereert u aan het ProRail-rapport "Programma Noord- Nederland, Capaciteitsanalyse Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen" en aan de PvdA-motíe van uw staten van 13 juli 2011 over de Dienstregeling 2013 en verder van NS op de lijn Zwolle-Groningen.

Vraag 1
Heeft gedeputeerde staten (GS) kennisgenomen van geciteerd rapport?

Antwoord 1 Ja.

Vraag 2
ls GS van mening dat genoemde variant "Meppel", gezien de analyse van ProRail, de voorkeur geniet? Zo nee, wat is dan de mening van GS?

Antwoord 2
Wij hebben, in de uitvoering van de bovengenoemde motie, NS verzocht de gewenste dienstregelvariant uit te werken. NS heeft van die uitwerking verslag gedaan in haar presentatie aan de staten van 21 september 2011. NS heeft daarbij aangegeven dat koppelen en splitsen van de stop- en lCtreinen in Zwolle en/of Meppel technische problemen geven. NS achten die maatregelen daarom ongewenst. Voor de Dienstregeling 2013 zou dat technisch in ieder geval niet meer uitvoerbaar zijn. Voor de verdere toekomst zou er in relatie tot de treindienst Zwolle-Leeuwarden nog verder onderzoek naar de mogelijkheden plaatsvinden.

Vraag 3
Zal GS zich inzetten richting NS om de variant "Meppel" te realiseren?

Antwoord 3: Naar NS hebben wij onze wensen reeds geruimte tijd kenbaar gemaakt. In SNN-verband hebben wij de minister en de Tweede Kamer eveneens verzocht te bevorderen dat deze "slimme" variant gerealiseerd wordt door de NS. In het kader van de nieuwe concessieverlening aan NS heeft de minister daarin een opdrachtgevende mogelijkheid. Ter informatie is de SNN-brief bijgevoegd.

Voor alle bijlage volg deze link.