In deze brief wordt een antwoord gegeven op 2 vragen: • Wat is er gebeurd?
• Wat gaan we doen?

Ik zal even op beide vragen ingaan.

Wat is er gebeurd?

Er wordt een duidelijk overzicht gegeven van de verschillende oorzaken van het tekort. €1.5M door de OV-Chipdip. Er wordt niet goed toegelicht waarom het tekort niet is voorzien. Het is inherent aan een systeemwisseling van betalen vooraf naar achteraf betalen dat er een tijdelijke terugloop aan inkomsten. Hier moet verantwoording over worden afgelegd: waarom is dit niet voorzien en wie was hiervoor verantwoordelijk?!

Er zijn afgelopen tijd ook minder versterkingsritten ingezet op drukke lijnen. Daarbij ontstaan nogal eens ongewenste en onveilige situaties. In antwoord op schriftelijke vragen van GroenLinks antwoord het College sec dat de verantwoordelijkheid voor veilig vervoer bij de vervoerder ligt. Toch zien wij graag dat het OV-Bureau hier actief inzet op goed en veilig vervoer, ook bij drukke lijnen.

Wat gaan we doen?

Incidenteel gat dichten en betere sturing. Prima.
Structureel: "een tariefpakket van
0 tot 2 miljoen euro en een dienstregelingpakket van 4 tot 6 miljoen." Wat betekent dat? Gaan we met de botte bijl de porseleinkast in? Óf het OV klaar maken voor de 21e eeuw?

  • Het gaat niet om het rond laten rijden van bussen, maar om kwalitatief goed en

    betrouwbaar vervoer van deur tot deur. Kunnen we dit op een duidelijke manier aanbieden, kunnen we heldere keuzes maken voor de verschillende onderdelen van de reis: veel bussen op de "sterke lijnen", gecombineerd met kleinschalige oplossingen van en naar de sterke lijnen toe;

  • Denk aan transferia in de regio, niet alleen rond de stad: P&R-terreinen op de punten waar je kunt aanhaken op het "sterke" net: eerst met een busje, auto of lekker op de fiets en dan overstappen in de bus of trein. En daar dan ook: OV-fiets en OV-scooters, zodat je aan het eind van je reis ook prettig naar je bestemming kunt.

  • Goed vraagafhankelijk vervoer: belbussen zijn geen fijne optie, maar als dat op een laagdrempelige manier mogelijk is, zetten we die niet bij voorbaat over boord, en daag de bedrijven ook uit om met nieuwe oplossingen te komen;

  • Samen met gemeenten: bijvoorbeeld in combinatie met het doelgroepenvervoer (leerlingen, wet maatschappelijke ondersteuning), gedeputeerde Munniksma noemde dit vanmiddag al, die busjes rijden er toch al, een dekkend regiotaxi-aanbod realiseren: aansluitend op het reguliere net, voordelig en comfortabel;

  • Goede voor- en nazorg: breng duidelijk de reisroute in beeld en hou de reiziger actueel op de hoogte. Denk bijvoorbeeld een koppeling van de GPS-informatie in de bus aan de online-reisplanner zoals 9292ov.nl, zodat je reisadvies wordt bijgewerkt en je de snelste reis continu in de palm van je hand hebt.

    Voorzitter, als de bezuinigingen moeten worden uitgelegd, aan ons, en zeker ook de reiziger en de Drentse bevolking, dan moet ook een uitzicht worden gegeven op waarom we deze maatregelen treffen: schets ons een toekomstbeeld van het openbaar vervoer in Drenthe.

    Voor de zomer wil het OV-Bureau (aldus bestuurder Mark Boumans) met ons van gedachten wisselen over de dienstregeling van 2013. Graag ontvangen wij van Gedeputeerde Staten voorafgaand aan die discussie een overzicht (brief, presentatie) op welke manier er, met andere partners als gemeenten, wordt gewerkt aan nieuwe oplossingen voor het bereikbaarheidsvraagstuk.

    "Het gaat goed met het OV in Drenthe!" Laten we dat ook zo houden.