We zijn bij de presentatie geweest in Groningen en hebben de actualisatie doorgenomen.

Inhoudelijk is het helder wat men wil, die keuzes kunnen we mee instemmen, de uitvoering is nog wat voor te zeggen... maar ik denk dat de keuzes helder zijn.

  • Er wordt gesproken over concrete projecten die gerealiseerd zijn. Waar zijn die voorbeelden? Oftewel: ik mis wat bewijslast.
  • Wat me opvalt is dat er eigenlijk alleen maar projecten zijn die met vervoer te maken hebben. Waar zijn de (concrete) plannen voor toeristische ontwikkeling? De versterking van ecologische/natuurlijke structuren? … Desnoods SMART geformuleerd…
  •  Hoe gaat de regio GA om met actuele problemen zoals leegstand van bedrijventerreinen en kantoorpanden? Er wordt wel geconcludeerd dat er een probleem is, maar het wordt niet aangepakt…

 

pagina 15 – in hoeverre gaat het neerzetten van regio Groningen-Assen als sterke, herkenbare regio leiden tot concurrentie met bijvoorbeeld SNN? Geldt dat voor specifieke beleidsterreinen? Moeten we daarop geen duidelijke keuze maken?

 

  • Er mist ook een hoofdstuk over communicatie en marketing

 

  • Er wordt gesproken over samenwerken (van buiten naar binnen werken), maar ik zie nergens in de plannen terugkomen hoe ze dat op een verfrissende manier gaan doen.

 

Oftewel: het stuk geeft een leuke inleiding, maar ik mis de diepgang en concretisering. Wat dat betreft zou er aansluitend op pagina 36 (trends) pér genoemde trend een uitvoeringsplan voor RGA moeten komen.

Echter, de financiële onderbouwing, en met name de keuze om door te schuiven naar extra jaren van afdragen, zonder dat het daarbij helder is wat het bestuur doet,is  nogal kort door de bocht.

Ook lijkt dat dit enigszins op over het graf heen regeren, wat we ook nogal vreemd vinden klinken...

Onze fractie heeft tevens kennis genomen van de Geactualiseerde Netwerkanalyse 2030. Daarvoor onze complimenten: er wordt ingestoken op meer en beter openbaar vervoer en ruimte voor de hoogwaardig OV en fietsroutes heeft geleid tot hogere reizigersaantallen, en maken ons er graag sterk voor dat die trend wordt doorgezet.fiets.