In het Dagblad van het Noorden van 29 juli lezen we: "Dichtbij de rotonde van Rogat op de weg van Meppel naar Rogat langs de A28 zijn deze week tientallen bomen gekapt. Transportbedrijf Van der Sluis wilde beter zichtbaar zijn vanaf de snelweg."
In het DvhN lezen wij dat de provincie toegeeft dat er een kapvergunning gegeven is voor een betere zichtlocatie. Dat is onderdeel van de deal dat het transportbedrijf van het kwetsbare gebied Schiphorst verhuist naar Rogat.
Het bedrijventerrein is aangemerkt door de provincie als een lokaal bedrijventerrein dat niet mag groeien. Door deze bomenkap wordt de impact van deze uitzondering nog veel groter. Het beschermde Wegpanorama uit de Omgevingsvisie dient het contrast tussen stad en land, gezien vanaf de infrastructuur, zichtbaar te houden. De afwisseling tussen bebouwd en onbebouwd gebied wordt door deze bomenkap alleen maar kleiner.
GroenLinks vindt het onacceptabel dat zoveel gezonde bomen worden gekapt voor het creëren van een zichtlocatie voor één bedrijf.
Vragen:
- Klopt het dat u heeft meegewerkt aan de kap van deze bomen om een betere zichtlocatie te creëren voor Transportbedrijf Van der Sluis?
- Vindt u het acceptabel dat zoveel gezonde bomen worden gekapt voor het creëren van een zichtlocatie voor één bedrijf?
- Hoe is deze bomenkap te rijmen met het beleid voor Wegpanorama's uit de Omgevingsvisie?
Voor de beantwoording van de gedeputeerde, klik dan op deze link punt 10