Voor onze digitale media (website, Facebook, Instagram en Twitter) hebben we een zogenoemde “digital media manager” (DMM). Sinds kort een DMM-duo zelfs. Joost Orsel en Tanno van de Kamp voeden en onderhouden de digitale media van GroenLinks Drenthe en ondersteunen lokale afdelingen.
Digital media managers (DMM’ers)
Zeker in Coronatijden blijkt hoe belangrijk onze digitale infrastructuur is. We bellen, mailen, zijn actief op websites, Facebook, WhatsApp, noem maar op. Voor de digitale communicatie aan de hand van website, Facebook, Instagram en Twitter zijn onze digital media managers (DMM’ers) verantwoordelijk. Ze krijgen hun informatie van het bestuur en de Statenfractie en koppelen reacties terug. Ze staan in een netwerk van andere provinciale DMM’ers en het landelijke bureau van GroenLinks in Utrecht. Daarnaast vormen ze met de lokale DMM’ers van GroenLinks in Drenthe een provinciaal DMM-netwerk. Daar bieden ze advies en ondersteuning.
Joost Orsel
Sinds voorjaar 2019 is Joost Orsel lid van GroenLinks. Hij studeert VAVO (Voortgezet Algemeen Volwassen Onderwijs) en woont in Meppel. ‘Mijn vader vroeg mij op wie hij moest stemmen bij de verkiezingen voor Provinciale Staten en de Europese verkiezingen. Ik mocht zelf nog niet stemmen, omdat ik zestien jaar oud was. Ik heb toen de Stemwijzer bestudeerd en kwam bij GroenLinks uit. Mij vader wist wat hij moest stemmen en ik heb me als lid aangemeld. Nu -een jaar later- ben ik actief in de GroenLinks gemeenteraadsfractie in Meppel. En samen met Tanno vorm ik het DMM-duo van GroenLinks Drenthe.’
Joost ziet grote mogelijkheden om de digitale media nóg robuuster in te zetten bij de campagne TK2021. ‘We gaan de website grondig oppoetsen en actualiseren en daarnaast acties via Facebook, Instagram en Twitter optuigen. Drenthe gaat van ons horen wat we vinden en waar we voor staan. Zo bouwen we vertrouwen op.’
Tanno van de Kamp
Net als Joost ziet ook Tanno van de Kamp een grote potentie voor GroenLinks bij de jongere doelgroepen. ‘GroenLinks in Drenthe is behoorlijk grijs, maar ik zie nu een nieuwe generatie oprukken. Bijvoorbeeld de campagneleider in Emmen (Frank Arling), het nieuwste bestuurslid van GroenLinks Drenthe (Tineke Visscher) en natuurlijk wijzelf als DMM-duo. Ik denk dat deze verjonging binnen onze partij GroenLinks ook aantrekkelijker maakt voor jongeren, zeker als wij hen systematischer via onze digitale kanalen gaan benaderen.’
Tanno woont in Assen en werkt in Groningen bij KPN bij de afdeling Klantenservice, wat goed aansluit bij zijn studie commerciële economie. Net als Joost is Tanno lid van GroenLinks sinds voorjaar 2019. Hij was korte tijd voorzitter van de werkgroep Drenthe van DWARS Groningen en heeft ervaring met huis-aan-huistochten.
Tanno’s specialiteit is Facebook; die van Joost Instagram en Twitter. Daarnaast heeft Tanno ervaring met onderhoud en invulling van websites. Dat wordt een spannende samenwerking; samen gaan ze er de komende tijd hard tegenaan in Drenthe. Op naar de campagne TK2021!