GroenLinks is blij met het sterke accent dat de provincie legt op de fiets als vervoersmiddel in Drenthe. Desondanks kan er nog veel verbeterd worden: in vergelijking met de rest van het land wordt er in Drenthe minder gefietst op de korte afstand en juist de fietser is relatief vaak het slachtoffer van een verkeersongeval. Bovendien moeten we ons realiseren dat de cijfers waarschijnlijk onvolledig zijn, aangezien lang niet alle ongevallen worden geregistreerd.
GroenLinks is blij om te zien dat de provincie verschillende maatregelen in petto heeft om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. We vinden ook dat de politiek zich moet blijven realiseren dat ze een grote verantwoordelijkheid heeft, want politieke keuzes gaan over de veiligheid van mensen en soms ook over leven en dood.

Daarom zien we nog voldoende ruimte voor aanvullende maatregelen, bijvoorbeeld op gemeentelijke wegen. Nog veel gemeentelijke wegen zonder fietspad kennen een maximumsnelheid van vaak 60 km/h,  en soms zelfs 80 km/h, en ook met grote voertuigen zoals trekkers kan dat leiden tot gevaarlijke situaties. Bovendien wordt ook het fietsverkeer met de opkomst van elektrische fietsen en speedpedelecs steeds complexer vanwege de onderling verschillende snelheden en hebben fietsers lang niet in heel Drenthe voorrang op rotondes. Daarbij is het goed om te bedenken dat er bij dodelijke ongevallen van fietsers vaak een auto betrokken is, zo stelt Thalia Verkade van de Correspondent terecht, en dat de meeste ongevallen veroorzaakt worden door mensen die zelden of nooit een ernstige overtreding begaan.

Met deze feiten in gedachten zou het volgens GroenLinks interessant zijn om met gemeenten te onderzoeken hoe wegen buiten de bebouwde kom met autoverkeer en fietsers veiliger gemaakt kunnen worden. Bovendien zou GroenLinks graag zien dat er ook nagedacht wordt over het terugdringen van autoverkeer en over het extra ondersteunen van het openbaar vervoer. Juist in een tijd waarin het openbaar vervoer onder druk staat, is het ook voor de verkeersveiligheid extra belangrijk om te investeren in goed openbaar vervoer in Drenthe.

Kortom, GroenLinks is blij met de fietsagenda, het maar ziet het nog wel op een aantal vlakken ruimte om de verkeersveiligheid te verbeteren. GroenLinks heeft daarom de volgende vragen aan de provincie:

• Hoe ziet de provincie het verband tussen openbaar vervoer en verkeersveiligheid, vooral in relatie tot het terugdringen van het autoverkeer?
  • Is de provincie tevens bereid om gezamenlijk met gemeentes te onderzoeken hoe gemeentelijke wegen buiten de bebouwde kom zonder fietspad veiliger gemaakt kunnen worden voor fietsers?